Chefchaouen

31 mei 2018 - Chefchaouen, Marokko

Donderdag 31 mei

Vanmorgen vergeten de wekker uit te zetten dus al om half zeven wakker!Maar nog even blijven liggen en dan de ochtendrituelen. Na het eten de camper rijklaar maken en om 8.35 vertrokken achter René en Kees aan. We zien meisjes heel mooi aangekleed en we denken vanwege Sacramentsdag, een feestdag hier. Over de ringweg naar de N4, dezelfde weg die we eergisteren terug met de bus hebben gereden. Hele mooie omgeving maar de weg zelf is hier en daar behoorlijk verzakt en vol met kuilen. Dan komen we op de N13 en stoppen om 10 uur voor de koffie. Ook enkele reisgenoten stoppen daar om koffie te drinken. Na een half uurtje vertrekken we weer en het is prachtig weer en 24 graden. Onderweg veel landbouw en hier zijn dorsmachines bezig het graan af te maaien. Ook hier is de weg matig en onderweg ook een ongeluk op de andere weghelft. Twee auto's op elkaar en er lag een man in de greppel. Maar het halve dorp was uitgelopen en er stond ook een militair bij en dus doorgereden. De volgende stop was om 12 uur om te eten. Een mooie grote parkeerplaats en op een gegeven moment stonden er negen combinaties van ons reisgezelschap op de parkeerplaats. Om 12.50 weer vertrokken en reden weer door een prachtig gebied in het Rif gebergte en langs de Georges Oued Loukkos. We waren aan het stijgen toen er een tankwagen stil stond met een vrachtwagentje er achter. Die mannen er uit en een stuk of zes gingen met elkaar op de vuist! Ook met knuppels en wat er aan de hand was weten we niet. René stond er achter en toen hij kon, het gepasseerd en wij er achter aan! Hier in Marokko is er veel politiecontrole, wel zeven keer stond er politie op de weg, maar wij kunnen altijd doorrijden. De eerste rotonde moesten we niet Chefchaouen volgen maar doorrijden, anders zouden we door de smalle straatjes van het stadje heen moeten. We moesten de volgende rotonde na 10 km rechtsaf maar René en Kees gingen rechtdoor! In eerste instantie ik er achteraan en geprobeerd ze te seinen maar dat lukte niet. Ik gedraaid en zo de goede weg genomen. En dan de steile beklimming naar de camping. Op een gegeven moment zat Ton voor me en stopte op een vlak stuk omdat hij ook niet zeker was of hij goed ging. Maar doorgereden en zagen bij de volgende rotonde een bordje camping en wisten we dat we goed zaten. Om 14.15 op de camping en de camper neergezet. Een tijdje daarna kwamen René en Wil en daarna druppelde de rest binnen met ieder zijn eigen verhaal over de laatste 10 km! Wat drinken bij de camper en Ton en Joke en Wil kwamen even stoom afblazen over die laatste kilometers.Dan maar een wijntje genomen en Kees kwam vragen of ik met hem mee wilde naar het stadje, 630 traptreden naar beneden. In eerste instantie niet maar had spijt en ben hem en Bas achterna gegaan. Beneden was het erg druk op de markt waar van allerlei etenswaren verkocht werden. Dan het stadje door en de Medina in waar heel veel winkeltjes zijn. Het was niet druk en de mensen waren ook niet opdringerig. Kees wilde nog wat voor zijn zoons kopen en dat lukte. Na een tijdje door de smalle straatjes te hebben gelopen zijn we weer naar boven geklauterd! Chefchaouen staat bekend om de blauwe stad Vanwege de blauwe straatjes en onderkanten van huizen. Na ruim een uur te zijn weggeweest waren we weer terug. Bep eten maken en dat binnen opgegeten. Na de afwas ben ik aan de administratie begonnen.

1. Diane Honingh:
    1 juni 2018
    Snap dat je toch gegaan bent, wat mooi al dat blauw!!
  2. Huberdina Schouten:
    1 juni 2018
    Zo,ben weer bij met lezen,wat een bijzondere reis en wat een geweldige fotos,wat zullen jullie genoten hebben.Afgelopen woensdag teruggekeerd van 2 fantastische weken Veluwe,schitterend weer en voor ons doen erg veel gefietst.Ook nog naar Spakenburg geweest.
    de eerst week alle kinderen gehad,op vrijdag Pieter en Nancy,die kwamen de meiden brengen en zijn maandag weer opgehaald,op zondag Jantine met de auto met Eline en Lars en Ruud en Nienke zijn vanuit Assendelft op de fiets naar ons toegekomen,erg gezellig.De was is weer gedaan en de caravan is weer schoon.In het dorp niet veel bijzonders,het huis van Punt staat te koop en de dorpsstraat is van 4 tot 7 juni totaal afgesloten ivbm huis bij Gerrit de Waart,komt in onderdelen (prefab) Nog een paar fijne weken,goede reis en dikke kussen.