Coimbra

12 juni 2018 - Coimbra, Portugal

Dinsdag 12 juni

Gisteravond naar TV gekeken. "Op de boerderij" was er op (BVN) en vind het een leuk programma dat laat zien hoe het er op de boerderij aan toe gaat.
Vannacht een paar keer geregend en vanmorgen grijs! We vertrokken om 9.10 uit Batalha.
Het is erg mistig op weg naar Fatima, een bedevaartsoord 25 km verder. Als we daar aankomen staan er wel twintig campers geparkeerd die overnacht hebben. Wij zetten de camper er naast en gaan eerst koffie drinken want de kerk kan je niet eens zien door de mist. Als de koffie op is is ook de mist weg. Wij lopen naar de kerk en het is er aardig druk. Daar zijn veel mensen aan het bidden want daar liggen ook de lichamen van de drie herdertjes die op 13 mei 1917 de verschijning van Maria hebben gezien. Zij mochten het niet verder vertellen dat elke maand op de dertiende zij weer zou verschijnen en dat niet mochten vertellen. Maar je weet hoe dat gaat bij kinderen, één vertelde dat aan haar moeder en elke maand kwamen er steeds mee om dit wonder te aanschouwen. De laatste keer, op 13 oktober 1917 waren er wel 70.000 mensen bijeen om dit wonder te zien.  Het meisje Lucia Santos was de enige die haar kon verstaan en deelde die dag drie visioenen met het kind. Het eerste de hel, de tweede nog een oorlog en de derde een moord op een paus.
Ik keek mijn ogen dan ook uit toen ik het plein voor de kerk zag, tweemaal zo groot als die bij de Sint Pieterskerk in Rome met daarachter een nieuwe kerk voor wel 1000 kerkgangers denk ik. Daarin nog vele kapellen. Ook een afdeling op het plein waar je kaarsen in het vuur kon gooien. We zagen een paar vrouwen op hun knieën kruipen naar de kapel en werden bijgestaan met naast hun de lopende partner! Het is net zoiets als Lourdes, alleen is dat ouder. Wij weer terug naar de camper en zowaar ging de zon even schijnen (zou het dan toch nog??) maar toen we om 11.40 weer vertrokken was de zon ook weer weg! Nog even langs de Lidl en op Tomar aan, 35km verderop. Onder Tomar liggen de resten van een Romeinse stad. In maart 1147 werd het veroverd  door Alfons I op de moslims en werd de stad aan de Tempeliers geschonken. Die bouwden er een burcht en klooster en werd het hun hoofdzetel. In 1356 namen de Christus ridders de burcht en het klooster over. Grootmeester van die orde was Hendrik de Zeevaarder. Het Convente Cristo is sinds 1983 beschermd door de Unesco. Wij zijn daar naar boven gelopen en het klooster bewonderd. Er zij geen meubels of schilderingen te zien maar wel de zalen en nonnen en broeders kamers. Het gebouw telt drie verdiepingen met veel kloostergangen. Na dit allemaal te hebben gezien zijn we weer afgedaald naar het stadje en hebben daar nog even door gelopen. We vertrokken om 15.15 uit Tomar, binnendoor naar Coimbra, een plaats 85km hogerop. Ook hier door bebost en heuvelachtig gebied. Ook zagen wij nog de naweeën van de bosbranden van vorig jaar toen het zo heet en droog was. Daar hebben ze nu nog geen last van gehad! Om 16.55 waren wij op de camping van Coimbra. Ingeschreven en een plaatsje gezocht wat nog wat moeilijk was. We moesten eigenlijk beneden een plaatsje zoeken maar die was er niet voor ons dus een etage hoger (terrassencamping) wel een mooi plaatsje gevonden want we blijven hier een paar dagen.
Meteen maar een wijntje op ons terras genomen want het weer was prima geworden. Als Bep om 19.45 naar binnen gaat om het eten te maken ga ik nog even schrijven. Na het eten ruim ik de boel op want buiten wordt het fris.

1. Diane Honingh:
    13 juni 2018
    Nou, tis te hopen dat de zomer jullie nu eens bereikt!
  2. Marije:
    13 juni 2018
    Wat een discipline, Bert! Iedere dag je stukje, petje af!
    Het weer is hier beter, gek genoeg. Nu ook ‘s avonds afkoeling.
    Aalrookavond was ondanks minder weer, succes. Ik was er met kinderen en kleinkinderen. Nou ja, die gingen met nog licht naar bed.
    Jullie reis begint op te schieten, denk ik. Nog veel plezier en blijf veilig,!!