Courville sur Eure

23 juni 2018 - Courville-sur-Eure, Frankrijk

Zaterdag 23 juni

Gisteravond tot half elf buiten gezeten toen werd het wat frisser en naar binnen gegaan. Zouden nog even TV kijken maar geen beeld en Bep had vanavond nog even journaal gekeken! Astra 1 doet het goed maar Astra 3 geen beeld! Toen we naar bed gingen was de lucht helder veel sterren en een heldere halve maan.
Vanmorgen niet vroeg op en nog even contact gehad met Canal plus maar die konden het ook niet oplossen. We vertrokken om 9.20 van de camperplaats (geld in een enveloppe in de brievenbus!) Maar eerst naar de Intermarché waar we wat boodschappen doen maar meteen ook tanken. Hier tank je diesel voor 140/L dat scheelt dus 25ct met de tolweg! Nadat we de boodschappen hebben ingeladen gaan we richting Tours waar we over de Loire gaan. Dan richting Chartres een wat golvende weg met heel veel soorten graan maar ook andere landbouwproducten. Voorbij Cloyer sur Loir vinden we een geschikte parkeerplaats om koffie te drinken. De weg naar Chartres is mooi maar wel wat saai omdat we kilometers landbouwgrond passeren. Ook zijn ze op diverse plaatsen het graan aan het dorsen. 30 km voor Chartres gaan we naar een camperplaats in Maboué en zetten de camper daar neer en gaan eten. Mooie camperplaats uitkijkend op een park. Als het eten op is nemen we daar vers water in en rijden richting Chartres. We gaan er voor af naar de D923 en rijden naar Courville sur Eure. Daar is een camperplaats voor 10 voertuigen maar als we daar aankomen zijn alle plaatsen bezet. Het zijn dan ook mooie plaatsen afgezet door heggen. We kunnen ook op het grind gaan staan maar ik zie aan Bep dat het haar niet meevalt! Er naast is een camping en ik ga op onderzoek uit. Mooie grote plaatsen en lekker in de zon. Dus wij met de camper naar de camping, hem geïnstalleerd, de luifel uit, stoelen er uit en lekker wat gaan drinken.
De oude Franse  buurman had al een tip gegeven waar de wind vandaan komt en hoe we hem het beste konden neerzetten. zijn vrouw spreekt een beetje Nederlands want heeft een vriendin die in Nederland woont. Om 3 uur gaan we naar het stadje dat ruim 2800 inwoners heeft. 5 minuten lopen en dan sta je midden in het stadje. Er is van alles, 3 bakkers, 3slagers, een supermarktje, een kroeg, een VVV en nog veel meer winkeltjes die een stadje nodig heeft. Ook een grote supermarkt die net buiten het stadje staat. Maar het is erg rustig in het stadje en na een uurtje lopen wij weer terug. Als we aan ons wijntje zitten komen er drie busjes van de brandweer de camping op rijden. Het is de jeugdbrandweer die onder begeleiding hier een nacht komt logeren.
Een groep van ongeveer 20 man waaronder enkele meisjes. Ze zetten hun tenten op en daarna allemaal douchen. Ik denk dat ze vandaag al wat opdrachten gehad hebben. Ik spreek een van de begeleiders en ze blijven één nacht en morgen gaan ze weer. Hij beloofde me dat ze vannacht rustig zouden zijn! Maar ja ze zijn jong!
Bep loopt nog even naar het stadje en haalt twee entrecotes, want volgens de buurman is er geen betere slager als waar Bep deze stukken vlees gehaald heeft!
We eten dan ook heerlijk en na de afwas gaan we nog even buiten zitten.