Fes

30 mei 2018 - Fes, Fez, Marokko

Woensdag 30 mei

Gisteravond niet laat gemaakt want we hadden moeite de ogen open te houden
Vanmorgen eerst wat bewolkt en we hadden een vrije dag, dus om zelf in te vullen.
Maar een vrije dag is eigenlijk een werkdag want de klusjes die gedaan moeten worden blijven andere dagen liggen. Dus Bep meteen aan de was en ik met het water en WC in de weer.Koffie drinken en ik meegereden met Kees naar de supermarkt. Ook René en Carl reden mee om nog wat spullen te halen. Naar de Marjane, een superwinkel waar je alles kopen kan. Waren weer redelijk op tijd terug en Bep had de was aan de lijn hangen. Ik nog even naar boven gelopen, naar de receptie om de foto's van Carl naar hem toe te sturen. Onderweg nog een Nederlandse motorrijder gesproken die morgen met de boot naar Genua gaat en dan verder rijdt naar Iran! Bij terugkomst heeft Bep ook de binnenkant van de camper gekuist en kunnen we eten. Na het eten zet ik de foto's op de laptop om ze niet te verliezen. Kees komt even praten en daarna loop ik naar het zwembad om even te kijken. Het is een enorm park met diverse zwembaden, hoge en lage glijbanen, trampolines en skeltertjes voor kleine kinderen en ook nog twee dromedarissen. Ook ligt er een jongen op de trampoline die bij het park hoort. Ik vraag hem of hij moe is en dat is hij en dat komt door Ramadan zegt hij. Hij spreekt wat Frans en Engels en het komt over voetbal en ik ken een paar Marokkaanse voetballers die in Nederland voetballen en ook in het Marokkaanse elftal.
Hier in Marokko zakt de economie ong 20% tijdens Ramadan. Je ziet heel veel mensen langs de kant van de weg liggen of zitten en dat is wel te begrijpen als je de hele dag niet mag eten.
Als ik terug kom zet ik thee en met de zon er bij is het heerlijk toeven op ons stukje camping. We nemen nog een glaasje wijn voordat om half zes de briefing begint. Het is de laatste briefing voor de laatste twee ritten in Marokko. Daarna gaan we naar Wil en René waar we met Carl en Kees frites (ok moet me aanpassen, geen patat!) gaN eten. Wil heeft een "frituurke" mee en kan daar frites mee bakken. Carl heeft gehakt voor de hamburgers meegenomen en zo is het net of we bij Mc Donald zitten te eten. Het smaakt heerlijk en ook het fruittoetje doet ons goed. Heel gezellig gezeten en de vrouwen wassen af en verdelen de spullen weer zodat ieder zijn eigen spullen mee naar de camper/caravan mee kan nemen. Het is al weer 10 uur als we weer in ons tweede home zijn. Nog even napraten en dan naar bed want morgen is weer een etappe.

1. Diane Honingh:
    31 mei 2018
    Mooie camping zeg! Heb je ook nog gezwommen of van de glijbaan af geweest?