Marrakech

11 mei 2018 - Marrakesh, Marokko

Vrijdag 11 mei

Vannacht al een paar keer wakker door de Imam en vanmorgen waren de hanen, pauwen en houtduiven al vroeg de morgenstond aankondigden. De zon kwam net op toen is me ging wassen want we moeten om half negen weer in de bus zitten. De lucht is strakblauw en ik denk dat het een warme dag gaat worden. Om half negen vertrokken met de bus naar de stad om het Paleis van Bahia te bezoeken. Het betekend Paleis van de favoriet en bestaat uit twee delen. Het werd aan het einde van de 19e eeuw gebouwd, het oude deel werd gebouwd door Si Moussa en heeft appartementen met binnenplaatsen waarvan de ene met Cipressen, sinaasappel en jasmijnbomen.
Het nieuwe gedeelte werd gebouwd door Ba Ahmed met luxe appartementen. Ook een hele grote binnenplaats waar allemaal appartementjes zijn waar de harem dames zich in begaven. Het geheel sierlijk gebouwd met veel mozaïek en plafonds van bewerkt cederhout. Daar vandaan in de bus naar de wijk waar de leerlooierij zich bevond. Eerst een stukje lopen door een armzalig stukje Marrakech en dan de leerlooierij in. Dit heb je nog nooit gezien! Het stinkt er enorm en hoe ze daar  werken is middeleeuws! Jongens die de haren van de huiden halen en ook in de diverse baden doen. Ezels zorgen voor vervoer en je moet uitkijken waar je loopt want overal ligt wat. Veel jonge jongens van ong 15/16 jaar die hier werken en in die bakken staan! Ook hier willen ze graag een muntje voor een foto, dat is hier de gewoonte wat behoorlijk vervelend is.Dan lopen we verder de wijk in en ook hier een enorme armoede denk ik want wat knaps heb ik niet gezien. We lopen door naar het Musee Marrakech. Ook hier veel mozaïek en aardewerk uit de 19 en 20e eeuw. Er was geopperd om hierna terug naar de camping te gaan en na nog een korte wandeling naar de bus gingen we weer terug naar de camping waar we om half twee weer arriveerden. Andere kleren aan en in de schaduw onder een boom gaan zitten. Corrie had vanmorgen veel pijn in haar pols maar vanmiddag gaat het wel weer. Vanavond gaan we naar een folklore avond en daar zit ook een maaltijd bij.
Vanmiddag nog gezwommen en Bep zat bij Corrie en daar ook bij gaan zitten. Gezellig gezeten en een biertje gedronken, oud brandweermannen onder elkaar!, en daarna ons gereed maken voor de folklore avond. Morgen het verslag daarvan.