Meknes

29 mei 2018 - Meknes, Marokko

Dinsdag 29 mei

Vandaag dus onze zoon jarig en viert het in Bremen omdat hij daar voor zijn werk moet zijn.
Al weer vroeg wakker vanmorgen en om half zeven! er uit. Vandaag staat Meknes op het programma en we zouden om acht uur vertrekken met de bus.
Meknes heeft ruim 500.000 inwoners en is één van de vier koningssteden van Marokko.
In 1063 gesticht als militaire nederzetting waar zich rond het legerkamp een ommuurde stad ontwikkelde. De meerderheid van de bewoners en haar omgeving zijn Berbers, voornamelijk uit de midden Atlas. Vanwege haar schoonheid wordt het ook wel het Versailles van Marokko genoemd.
Ook deze stad werd in 1996 op de lijst van Unesco gezet.
De bus was wat verlaat en om half negen gingen we naar Meknes. Na een uur rijden kwamen we op het grote plein waar we de gids van vandaag ontmoette. Die vertelde veel over Meknes en ook over de joden waar er nog 5000 van in Marokko zijn en er in 2000 nog 125.000 waren. Meknes heeft ook stadsmuren met een totale lengte van 45 km die verdeeld zijn in drie ringen. We liepen verder door een poort en daar stonden 8 koetsjes klaar om ons door de stad te leiden. We reden naar de graanschuren die Sultan Moulay Ismael had laten bouwen. Ook waren er paardenstallen achter gebouwd maar met een aardbeving van 1755 is er een hoop verloren gegaan. Toen deze man in 1672 aan de macht kwam zorgde hij voor welvaart voor de stad. Hij liet paleizen bouwen en ook muren om de stad. Hij had een leger van zwarte slaven om hem te beschermen. Ook had hij een harem van 300 vrouwen en het aantal kinderen dat hij heeft verwekt is niet bekend! Hij was slim en clever maar was ook een wrede vorst. Hij wilde zelfs trouwen met de nicht van Lodewijk XIV maar dat gebeurde niet, Lodewijk zond hem vele presentjes en kreeg niet zijn nicht! Daarna weer in de koetsjes, die een beetje primitief waren, op z'n Marokkaans, en reden naar het punt waar we begonnen waren. Daarna gingen die mee wilde met de gids nog de Medina in. Na een tijdje gingen wij onze eigen weg door de Medina omdat Kees nog een tasje wilde. Heel stuk gelopen en geen tasje. Kwamen op de lokale markt, daar nog een stuk op gelopen en nog geen tasjes. Dan maar weer dezelfde weg terug om niet te verdwalen. Maar we waren op een gegeven ogenblik de weg kwijt en kwamen bij een tasjeswinkel uit. Kees daar twee tasjes gekocht en ook Bep kocht daar een tasje. Daar gevraagd hoe we naar het grote plein konden komen en daar zaten ook nog reisgenoten van ons. Daar bij gaan zitten en eten besteld. Na het eten nog even over de markt gelopen en dan weer de bus in. Het volgende object was Volubilis, een oude Romeinse ruïnestad. We reden ook langs Moulay Idriss, de plaats waar de man is begraven in 791, die zijn naam draagt en de schoonzoon van Mohammed was. Volubilis was al in de derde eeuw v. Chr. Bewoond en werd een vrije stad in 45n. Chr. onder Keizer Claudius. We zijn daar onder leiding van een gids door heen gelopen en de gids had een goed verhaal en liet ons de diverse mozaïek vloeren zien van de gebouwen. Deze zijn goed bewaard gebleven al liggen ze open en bloot in de natuur. Dan weer de bus in (5uur) en met een prachtige tocht door een mooi landschap gingen we weer op de camping aan. Deze streek zijn de graanschuren van Marokko, heel veel landbouw wordt hier gepleegd.
Om 18.40 arriveren we op de camping en ieder gaat zijns weegs. Wij gaan nog even bijpraten bij René en Wil onder het genot van een wijntje. Dan is het donker als we gaan eten.

1. Diane Honingh:
    30 mei 2018
    Mooi al dat mozaïek! Had vanmorgen geen tijd over om te lezen, dus nu net gedaan.

Hier vandaag weer warm, maar zojuist ook weer een bui regen. Fijne avond! X
  2. Jim Hekking:
    31 mei 2018
    Leuk verslag hoor, steken we nog iets van op. Dirk Molenaar zijn er eigenlijk alleen langs gereden..Veel plezier nog!