Merzouga

24 mei 2018 - Merzouga, Marokko

Donderdag 24 mei

Vanmorgen vroeg wakker, ik kan nog niet goed wennen aan dat uur er af van Ramadan. Naast ons is een hotel en ik hoorde ook al vroeg gekwetter van Japanners/Koreanen, die naar de zonsopgang gingen kijken. Dat is ong 5.15 en dan is het snel licht. Dus ook weer vroeg er uit en meteen de luifel uitgedraaid want die staat 's ochtends op de deur. Na de ochtend ceremonie brood bij Carl gehaald en gaan eten in de schaduw waar het al 28 graden is. Bep had nog een wasje en ik de mannenklusjes om de camper gedaan. De was moet uitgewrongen worden want hier is maar 170 volt en dan doet de centrifuge van Corrie het niet. Ook de koelkast staat al een paar dagen op gas omdat die hetzelfde probleem heeft, tekort aan volt dus te weinig koeling.
Als de klussen geklaard zijn gaan we aan de koffie. Het is warm en Kees komt bij ons zitten want heeft geen schaduw meer. De wind wordt steeds sterker en Wim komt rond om te zeggen dat er harde zandstorm komt en dat je beter de luifel indraaien kan. We eten eerst, maar dat fijne zand komt overal. Dan de luifel indraaien en alle ramen dicht om het zand buiten te houden. Wil komt en zegt dat je bij het zwembad in de luwte zit en geen last van het zand hebt. Dus wij naar het zwembad. De meeste zaten bij het zwembad en het enige wat ontbrak was een lekker koud biertje. Dan maar een colaatje genomen dat lekker koud was. De wind werd aan het einde van de middag minder en toen Bep binnen stapte was het 43 graden in de camper! Dan meteen douchen zodat we fris en fruitig aan ons wijntje konden beginnen. Vanavond eten we in het restaurant dat we vanmorgen hebben afgesproken. Maar heel veel hadden dit gedaan dus zaten we aan een hele lange tafel met veel mensen te eten. Het eten was prima en ook hier in het zuiden van Marokko is patat, ik moet eigenlijk frites zeggen omdat er zoveel Brabanders zijn! Dit smaakte lekker met spiesjes waaraan kalkoen aan zat! (Vogel!) wijntje en biertje zelf meenemen, meloen na en dan voor twee man  13 euro afrekenen!
Om negen uur waren we weer terug en gaan voor de camper zitten. De wind was weg en het is nog 26 graden.