Odrinhas

10 juni 2018 - Sintra, Portugal

Zondag 10 juni

Gisteravond TV gekeken, naar de BVN want hebben nog steeds geen Astra3
Vanmorgen keek ik door het dakluik en zag een blauwe lucht en de zon! Maar toen we eten gingen werd de lucht grijs en regende het! We zaten te wikken en te wegen en ik zag de "machinist" van het treintje aankomen. Het was nog maar tien voor negen en ik er naar toe. Het was een andere man en sprak alleen Portugees. Ik begreep dat het niet kon en dat hij eerst ging tanken. Dus weer naar binnen en niet lang daarna een face time gesprek met beeld uit Marken van de familie Honingh.
Kleinkinderen weer gezien en die vinden het wel erg lang duren onze reis! Na dit gesprek eerst koffie gedronken en toch besloten om naar het centrum te gaan want het was droog! Naar de bushalte gelopen en er stopte een Renault 4 en vroeg of hij ons voor 5 euro naar het centrum moest brengen. Dat ging aan en oude tijden herleefden toen wij met vrouw en twee kinderen naar Frankrijk op vakantie gingen met de Renault 4 met aanhangwagentje! We waren dus zo in het centrum en werden bij het Palacio National de Sintra afgezet. Het begon weer te regenen en zijn meteen het paleis gaan bewonderen. Dit paleis werd in opdracht van Koning João II in de 15e eeuw mee begonnen en begin 16e eeuw was dit zomerpaleis voor de koningen klaar. Het gebouw is zeer stevig want met de aardbeving van 1755 werd het gebouw niet beschadigd. Opvallend zijn de twee schoorstenen van de keuken. Van binnen zeer fraai met meubels, schilderingen en tegelwerk. Ook een vertrek waar Alfonso VI op last van zijn broer 8 jaar gevangen gezeten heeft. We lopen achter een groep Aziaten aan (waar zie je die niet!) en dat is irriterend want zij doen net of wij niet bestaan en dringen voor om foto's te maken. Dit hebben wij al zoveel meegemaakt en echt aardig zijn ze ook niet, hebben ook geen oog voor andere mensen. Maar ik betaal ze met eigen munt terug al vind Bep dat niet fijn! We zijn een tijd binnen geweest, was de moeite waard. Buiten gekomen zagen wij de Moorse vesting in de mist boven op de berg, gebouwd tussen de 8e en 9e eeuw, dus dat viel al af! We liepen via de VVV naar boven langs winkeltjes en Bep ging de prijzen vergelijken met de markt in Lagos en deze kurk artikelen gingen een paar maal over de kop! (Bep is prijsbewust!) Een stuk naar boven gelopen naar het Palacio de Pena. Dat werd door Baron von Eschwege in opdracht van Ferdinand von Sachsen-Coburg-Gotha in 1839 gebouwd. Een prachtig gebouw, stuur er een foto van mee! Maar zover kwamen we niet want het begon weer te regenen en dus daalden we af en kochten twee broodjes en zochten de bus op. Maar daar stonden ze voor in de rij, dus maar een taxi genomen. Die leverde ons voor €4,70 bij de camper af, en dan in het pluche! We eten de broodjes meteen op en gaan met de camper naar de volgende plaats. Die is niet ver maar de tom tom juffrouw wil ons door zo'n smal straatje door een dorpje hebben dat dat niet gaat. Dus terug en op m'n telefoon een andere route gevonden. We waren om twee uur in Odrinhas, een camperplaats waar alles zou zijn. Maar de juffrouw die ons inschreef zei dat de WC en douche niet beschikbaar waren en of dat een probleem was. Nou niet, maar Bep doucht in de camper en ik had al een paar keer overgeslagen dus....... Als de camper staat gaan we het dorpje in waar wat (gesloten) winkeltjes zijn, maar wel een café en een snackbar. Maar ook nu is de regen een spelbreker en gaan we weer terug. We hebben nog wat administratie te doen en daar is het een mooie middag voor. Het weer zit nog steeds in een dip en dat zeggen de Portugezen ook. Maar na maandag wordt het allemaal beter, dus nog even doorbijten! Na de thee drinken we nog een wijntje en Bep praat nog "even" bij met haar zuster voordat ze aan het eten gaat beginnen, we eten niet vroeg! De lucht is nog grijs maar de temperatuur valt best mee, 19graden buiten!

1. Diane Honingh:
    11 juni 2018
    Wat ontzettend jammer van het weer! Maar ja, dat heb je niet in de hand en uiteindelijk ben je op reis en kun je zodra het wel mooi wordt er van gaan genieten.
    Enne... kwam je Honinghen bloed even naar boven bij die Japanners?
  2. Wil:
    11 juni 2018
    Hallo Bert en Bep
    Wat jammer van het weer, maar toch weer veel gezien.
    Wij zijn weer verplaatst, zitten in Calig. Ongeveer 200 km voor Barcelona. Wilde iets anders maar de weg was een behoorlijk stuk afgezet, dus toen maar iets verder.
    Wij hebben heel mooi weer, dus niets te klagen.
    Groetjes rene en wil.