Ponte de Lima

16 juni 2018 - Ponte De Lima, Portugal

Zaterdag 16 juni

Gisteravond toen we net op bed lagen liep er een horde mensen langs, ik denk een soort avondvierdaagse want er liepen wel 100 mensen mee denk ik.
Vanmorgen was het zo ver, een strak blauwe lucht en weinig wind, dit is wat we hadden verwacht! Ook nu liep er vanmorgen een groep senioren langs de camper te wandelen, ik denk 40 man/vrouw. Nadat alles weer op zijn plaats lag zijn we eerst naar de losplaats gereden en daarna om 9 uur vertrokken uit Peso da Régua. Bep had al met angstige blikken naar de kaart gekeken en dat werd bewaarheid want we moesten over een berg heen! Over de N101 richting Amarento. Daar omheen en zagen in de verte een enorme rookwolk, inktzwart! Toen we langs Felgueiros reden zagen we wat er aan de hand was, er stond een fabriek volledig in de brand! Als voormalig brandweerman vraag ik me dan af: "waar halen ze hier water vandaan"? We kwamen nog een paar brandweerwagens tegen richting brand, maar met zo'n vuurzee is alleen de belendingen belangrijk. We kwamen op het parkeerterrein van het kasteel van Guimarães en ik zag het meteen, de camper van Henk en Wimmie! Henk zag het ook meteen en ze kwamen naar ons toe. Even bijgepraat hoe hun reis verders verlopen was en ze gingen het stadje in voor een nieuwe sleutel want die van hun was krom! Leuk ze weer even gezien te hebben en voor hun was het de laatste dag in Portugal want willen de 23ste weer thuis zijn. Wij eerst koffie drinken en dan lopen we om het kasteel heen naar het stadje. Het kasteel werd in eerste instantie in de 10e eeuw gebouwd ter bescherming van de Christenen tegen de Moren. Later, in de 12e en 19eeuw werd het gerestaureerd. Guimarães was de geboorteplaats van Afonso Henrique (1111 geboren en de eerste koning van Portugal)) en in het kerkje dat tussen het paleis en de burcht staat werd hij gedoopt. We lopen eerst het stadje in dat sedert 2001 op de lijst van Unesco staat. Veel oude gebouwen en ook een oude kerk waar we niet in zijn geweest. De limiet van kerkbezoek is bijna bereikt! Dan lopen we weer richting kasteel en ook de limiet van "oude stenen" is bijna bereikt vindt Bep! Dus lopen we naar de camper en vertrekken daar tegen half één. We hebben nog geen honger dus rijden we over de N101 naar Braga waar we even vast komen te zitten in het verkeer, file! Maar gelukkig weer snel opgelost en door naar Ponta de Lima. We reden door en kwamen daar even over half twee aan. Veel campers op de oever van de Lima en voor ons was nog een plaatsje naast een touringcar. Daar neergezet, vlak bij de brug. Eerst eten en daarna het stadje in waar niet zoveel viel te beleven. Het was best druk omdat er kano wedstrijden zijn. Heel apart, de laatste 200meter moeten ze met de kano in de hand klunen naar de eindstreep, leuk gezicht. De brug is beroemd omdat hier al een brug was in de Romeinse tijd. Later is hij gerenoveerd en was in de late middeleeuwen een belangrijke schakel voor noord Portugal omdat het de enige oversteekplaats was over de Lima. Nu is het nog een schakel in de route naar Santiago de Compostella, er mogen ook maar alleen voetgangers over. Als we terug bij de camper komen dan lopen en zitten er veel mannen bij onze camper. Ze zijn van de touringcar en zijn een weekend weg zonder vrouwen! Muziek er bij en natuurlijk een biertje. Ze hadden het heel gezellig maar toen zij vertrokken vonden wij dat niet erg! Wij lekker achter de camper gaan zitten en zagen hoe de kanoërs arriveerden. Glaasje wijn er bij wat wil een mens meer! Het is heerlijk hier maar wel onze laatste dag in Portugal, morgen de grens over met Spanje. Het is tegen half acht  als Bep eten gaat maken. Na het eten gaan we nog even buiten zitten en luisteren naar het gekwaak van de kikkers!

1. Diane Honingh:
    16 juni 2018
    Wat is de wereld dan toch klein! Of jullie volgen de zelfde route, dat kan natuurlijk ook.
    En wat heerlijk dat het zo’n prachtig zomerweer is, eindelijk!! Geniet er van. X