Tamtattouche

20 mei 2018 - Tinghir, Marokko

Zondag 20 mei, eerste Pinksterdag.

Gisteravond op tijd naar bed gegaan omdat we er vanmorgen weer vroeg uit moesten.
Ook het dekbed er weer op want de temperatuur is niet echt Marrokaans wat veel mensen beweerden voor dat we op reis gingen.
Vanmorgen er dus om 7 uur uit want om 8 uur stonden twee busjes gereed om ons door de Todra vallei naar de zoutmijnen te brengen. Bep ging niet mee, omdat je een stuk wandelen moet en voelde zich niet helemaal lekker. Dus de busjes in en op rit. Over een smalle slechte weg langs Ksar's en een vruchtbare vallei dat door irrigatie bevloeid wordt. Kleine stukjes land waar land en tuinbouw gepleegd wordt. Het werk wordt het grootste deel door vrouwen gedaan. Met een sikkeltje wordt gras en ook granen gemaaid. Ook zijn de vrouwen druk in de weer met wol wassen in het beekje en doen daar ook de was. We gaan de "weg" af en dan over een pad wat alleen geschikt is voor ezels. Ook een stuk door de rivierbedding tot waar we niet veder kunnen.
Dan er uit en verder wandelen naar de zoutmijnen. Ook komen we langs een betonnen goot die is aangelegd om het water uit de bergen naar de velden te brengen voor de irrigatie. Ook een waterval komt uit in deze goot. We lopen verder en komen bij de "zoutmijn". Dit zijn grotten die door de mensen hier zijn gehakt om bij het zout te komen. Er zijn er die 150m diep zijn! Het zout wordt met ezels vervoerd en dragen dan 120 tot 150kg zout, dat in het dorp gemalen wordt en meteen bruikbaar is. Het brengt in goede tijden 1DH per kilo op dus is dat 10 à 12 euro per vracht op een ezel. Ook zij moeten er 4km mee lopen naar het dorp en doen maximaal één vracht per dag. Hebben thuis nog wat schapen of geiten en leven volgens de gids gelukkig met elkaar. Ook is er zout aan de oppervlakte dat van mindere kwaliteit is en dat gebruiken ze voor op de daken. Hier sneeuwt het flink in de winter en dan smelt de sneeuw op hun daken omdat die het gewicht niet kunnen hebben en in zouden zakken. Na dit gezien en gehoord te hebben weer terug naar de auto's die ons na een paar fotostops weer terug brachten naar de camping. Onderweg wel donkere luchten met onweer! Op de camping stond een Berberlunch klaar en ook diegene die niet meegewandeld hadden konden aanschuiven. Het was Marokkaanse whisky (muntthee) met rond gevuld brood dat heerlijk smaakte. Dit in een Berbertent die op de camping staat.
Eenmaal terug ben ik de camper gaan wassen die er niet uit zag. Bep had vanmorgen de binnenkant al schoon gemaakt dus na een uurtje was alles weer spic en span! Om half vijf begon het flink te regenen en was blij dat ik buiten alles opgeruimd had. Ook nog even de kachel aan omdat de temperatuur zakte naar 11 graden! Maar het wijntje smaakte binnen evengoed lekker.
Bep gaat tegen zeven uur met het eten beginnen en ik met de administratie.

1. Diane Honingh:
    20 mei 2018
    Jemig... 11 graden.. achterlijk koud. Hier vandaag heerlijk weer. Zonnetje, maar uiteraard ook wat wind en een graad of 23. Was zó droog buiten aan de lijn en heerlijk buiten gezeten en gegeten.
    Hoop dat jullie morgen weer Marokkaanse temperaturen hebben!