Tinghir

21 mei 2018 - Tinghir, Marokko

Maandag 21 mei

Gisteravond de kachel aan en gekaart. Bep won met 2-1 dus de stand 12-9 voor Bep.
Vannacht ook wat geregend en vanmorgen toen ik wakker was regende het ook. Ook nog even de kachel aan om de kou er uit te halen.
Maar er zitten grote blauwe plekken in de lucht en af en toe schijnt de zon. Na het eten en de boel opgeruimd te hebben stonden er om 9 uur twee busjes gereed om ons naar Tineghir te brengen. Ongeveer twee derde van de groep ging mee. Door de kloof waar we een fotomoment hadden. Dan door naar het stadje en even voorbij een brug uitgezet en onder leiding van een gids de tuinen rondgeleid waar allerlei producten verbouwd worden. Zo kwamen we ook in een Kasba  en in een verlaten Moskee die drie honderd jaar oud was. Daar uitleg gekregen en konden op het dat de Kasba overzien die verlaten was en overgeleverd aan de natuur. Dan verder de tuinen langs over dijkjes en ook veel greppels en betonnen geulen die voor de irrigatie van de velden moet zorgen. We kwamen uit is een andere Kasba waar nomaden woonden en hun geweven kleden en zilveren spullen aan de mn brachten. We  werden listig door de gids in een winkel gebracht en konden daar dus spullen kopen en kregen thee en ook een kledenverkoop. Dit duurde aardig lang en dan verder het stadje in waar we in een restaurant gingen eten. Smaakte prima en dan naar de busjes. We zouden om één uur terug zijn maar het was al twee uur en sommige moesten nog wat boodschappen meenemen. Dan in de busjes en onderweg moesten sommige nog geld pinnen, dus waren we om drie uur bij de camping. Onderweg zagen we dat het daar flink geregend had maar wij hadden niets gehad en ook op de camping was het mooi weer geweest. Dan eerst was drinken en Bep nog naar een winkeltje met Wil hier vlak bij. Bep vertelde dat de oude man echt niet rekenen of schrijven kan en dat hij er veel te veel wilde teruggeven. Gelukkig voorkwam Bep dat. We nemen een wijntje en gaan om half zes naar de briefing. Daar de reis van morgen besproken en nog even nagepraat. We zouden naar de camper gaan maar ik moest mee naar de Berbertent want René, Wil, Carl, Kees en Bep hadden voor mij een verjaardagsmaaltijd gemaakt. René is kok geweest en de rest had hand en spant diensten verleend. Ik was dan ook zeer verbaasd en vond het natuurlijk hartstikke leuk! Dit vandaag omdat we morgen een reisdag hebben en het er dan niet van komt. René had nasi gemaakt en dat smaakt met een wijntje heerlijk. Ook het toetje had hij gemaakt en daarna gingen de anderen afwassen en ik mijn familieleden inlichten. Als de afwas gedaan is gaan we nog even napraten en als de jongen de lichten van de camping uit gaat doen, gaan wij ook naar onze slaapplaats. Ik moet zeggen, het was een hele verassing om zo mijn 70e verjaardag in Marokko te vieren.

1. Yvonne Kwakman:
    22 mei 2018
    Op de eerste plaats van harte gefeliciteerd met je verjaardag en wij genieten elke dag van jullie mooie reisverhalen.
  2. Twan en lisette van esch-ouderling:
    22 mei 2018
    Hoi Bert van harte gefeliciteerd hele fijne verjaardag van ons twan en Lisette
  3. Dirk Molenaar:
    Van Harte gefeliciteerd DIrk en Hennie
  4. Corrie van Geemen:
    22 mei 2018
    Dag Bert, Ned.tijd kan ik je nog feliciteren met je verjaardag. VAN HARTE GEFELICITEERD.
    Wel bijzonder,je 70ste verjaardag vieren in Marokko. Bep ook van harte en een
    voorspoedig nieuw levensjaar wens ik je toe. Wat een prachtige reis maken jullie en
    dat wij mee kunnen genieten van de foto's en je verhalen. Een voorspoedige reis verder.
    groet van t.Corrie.
  5. Marije:
    23 mei 2018
    Ha Bert,
    Van harte gefeliciteerd. Nog net op tijd, maar dat krijg jij vandaag niet meer mee. Ik vierde gisteren de verjaardag van je voormalige buurvrouw. Zij vierde niet echt, maar ja zij werd ook nog geen 70.
    Ik kreeg helaas al sinds 5 mei geen e-mails meer over jullie nieuwe verhalen. Weet ook niet waarom. Begon me al zorgen te maken. Niet nodig, dus ik haal de gemiste wel in. Groetjes aan Bep en reis gezond verder. (Hier alles bij het oude. Saai dus)