Zagora

15 mei 2018 - Zagora, Marokko

Dinsdag 15 mei

Allereerst even vermelden dat ik het blog 's avonds maak en dat het bij jullie dan twee uur later is en al op één oor liggen.
Vanmorgen weer prachtig weer de thermometer wijst 40 gr aan in de zon!
Als ik brood ga halen is er geen stroom en water meer op de camping! Maar toen we om 9 uur vertrokken van de camping was er weer stroom en water. Naar de N9 en dan richting Quarzazate. Even daar voor stoppen we en bezoeken de filmstudio's. Hier zijn diverse films opgenomen zoals Cleopatra, Asterix en Obelix en Cleopatra, Game of Thrones en nog veel meer films. We hadden een engels sprekende gids die ons rondleidde. Toen we bijna aan het einde waren van de rondleiding viel de gids flauw. Ze viel op de grond en wij haar met water proberen bij te brengen en om hulp geroepen. Dat duurde nogal en nebben haar naar binnen gedragen. Het was heet, 34gr. en ze vertelde dat ze veel te weinig gedronken had. Het vrouwtje was ook heel mager en misschien had dat ook invloed. Maar zo kwam er een abrupt einde aan de rondleiding. Sommige gingen nog wat drinken in het hotel maar wij vertrokken. Door Quarzazate en dan de N9 naar Zagora. Onderweg koffie gedronken en dan de beklimming van een berg die eindigt op een pas, de Tizi-n-Tinififft pas, die 1660m hoog is. Een behoorlijke beklimming met een parkeerterrein bovenop. Daar stonden er nog meer van ons en een paar foto's gemaakt en ook gegeten. Dan weer verder naar Agdz en zo naar Zagora. Daar rijden we langs de Draa vallei waar het groen ziet en veel palmbomen staan. De weg zelf is erg mooi, sommige stukken zijn nog maar 5 maanden oud met fietspaden aan beide zijden. Onderweg vele Kasba's voorbij gereden en ook een omgeving waar erg weinig groeit. We komen om 15.15 aan op de camping waar al veel van ons zijn aangekomen. Wij moeten daarom flink rangeren om op een knap plaatsje te komen. Tussen de palmbomen staan wij nu. De buren,Rien en Ger, vragen ons voor een borreltje en om half zes is er een thee ceremonie met punten pizza en ook een demonstratie hoe je een hoofddoek om je hoofd moet knopen. Ook kan je natuurlijk een hoofddoek kopen wat diverse mensen doen. Weer terug naar de camper en Bas kwam nog even bij ons zitten en Bep ondertussen macaroni gemaakt en Bas met ons meegegeten. Bleef zitten tot we naar bed gingen en ik dus geen tijd had voor het blog te schrijven. Ook wij gaan nu naar bed en morgen komen de foto's van vandaag, welterusten!

1. Niza/Rijk:
    16 mei 2018
    Beste Bep en Bert
    Nagenietend van de mooie reisverslagen.Wat ziet het er allemaal mooi uit en wat leuk dat jullie, na zoveel al gemaakte reizen, weer veel nieuws ontdekken. Fijn voor ons om te mogen meegenieten . Zo te merken, vermaken jullie je heel goed op deze reis. Het is anders of je alleen reist of nu met een groep. Heerlijk om zo mee te reizen. Nog veel plezier. Voor jullie de spreuk die we al een keer noemden: Home is where ever I lay my head.
    Groeten van ons