Ait Ben Haddou

14 mei 2018 - Aït Ben Haddou, Marokko

Maandag 14 mei

Vanmorgen al vroeg wakker en het was al mooi weer, geen wolkje aan de lucht en strak blauwe hemel. Carl had om 8 uur brood voor ons gehaald zodat we op tijd konden eten. Marjan is vandaag jarig en wordt 65 jaar en om half negen stonden we voor haar caravan om haar toe te zingen. Ook Cees, met een C, is vandaag jarig en wordt 71jaar. Na de koffie gaan we om 9.50 lopend naar de Ksar van Ait Ben Haddou dat uit verschillende kasba's bestaat. Dit is het oude dorp uit de 11e eeuw en waar ook veel films zijn opgenomen, oa de Gladiator, game of Thrones, the Jewel of the Nile, Lawrence of Arabia en nog veel meer films. Dit is het oude dorp en aan de andere kant van de rivier, het nieuwe dorp,  waar ook ook de camping is.
We hebben een gids die engels spreekt en hier woont. We lopen door de rivier waar heel weinig water in staat naar het oude dorp waar ongeveer 750 inwoners wonen. In oktober staat er het meeste water in de rivier. Zijn vader en moeder hun huis laat hij zien en lopen zo door de Kasba. Veel winkeltjes en ook "huissie kijken" zoals Sijtje Boes op Marken wat geld probeerde te verdienen. Dan krijgen we een demonstratie van een tekening die door middel van vuur zichtbaar wordt. Daar blijven enkele achter en de rest klimt helemaal naar boven waar de Agedir is wat voorraadschuur betekent. Daar heb je een prachtig uitzicht over de omgeving. 45 km verder zijn zoutmijnen en dat werd hier verhandeld tussen de Sahara en Marrakech, ook door Joden die hier tot 1964 gewoond hebben. Het lag op de handelsroute en was het witte goud en werd hier verhandeld en geruild. De rivier is dan ook zout en daarom groeit hier niet bijzonder veel. Water moesten ze per ezel 3km verder bij een bron halen tot 6 jaar geleden toen hier waterleiding kwam. Het dorp ligt op 1320m NAP en staat op de lijst van de Unesco sinds 1987. Dan weer naar beneden en langs allerlei winkeltjes over de nieuwe brug over de rivier naar een weverij waar kleden geweven worden. Uitleg gehad en diverse tapijten bewonderd. Enkele van ons hebben een tapijt(je) gekocht. Bep en Wil nog een oosters jurkje gescoord (??) en toen weer op de camping aan. Het was heet, 36gr in de schaduw, en eerst even gezwommen. Bep onder de koude douche zodat we fris ons brood buiten opgegeten hebben. Dan even rustig onder de luifel gezeten.             's middags nog een keer met Bep naar het oude dorpje gegaan want Bep had nog wat gezien!
Dus wij er heen en moesten flink afdingen om tot een compromis te komen. Ik ook een hoofddoek voor straks in de woestijn. Dan een kop thee bij de camper en ook Wil René Peter en Henriette kwamen er bij zitten. Om half zes briefing en moesten ons glas meenemen want Marjan had er voor gezorgd dat er wijn en bier, worst en kaas was ter ere van haar verjaardag. De route van morgen en wat er de komende dagen gaat gebeuren. Om 18.45 terug en ons klaarmaken voor het diner dat we vanmorgen besteld hebben. Om half acht zaten we met 32 man in het restaurant en hebben allemaal heerlijk gegeten. Na afloop kregen we nog muziek dmv trommels wat erg leuk was. Daarna nog een afzakkertje bij de camper genomen en dan om tien uur naar binnen en niet zo lang daarna naar bed.

1. Diane Honingh:
    15 mei 2018
    Liep even achter met lezen! Maar wat een prachtige foto's. Toch bijzonder zo'n strook groen in de verder droge woestijn. En de sterren... ik weet nog in Australië in de woestijn hoe prachtig ik dat vond (en da's 20 jaar geleden!). Fijne dag vandaag. X
  2. Bernadette Seevinck:
    15 mei 2018
    Woow, wat een geweldige belevenissen allemaal. Om nu een heuse film van te maken: 'B & B. echappés a Ait Ben Haddou'
    Je schrijft echt aanstekelijk, Bert. Ik zou zo in jullie rugzakje met groot piepgat willen zitten. Wel met een ijskontjes voorraad!
    Ook historisch lijkt het me alles heel boeiend.
    En wat hebben die mensen uit Ksar zonder veel gerief tot onlangs geleefd.
    En gezellige luitjes, zoals jij het allemaal beschrijft. Allemaal Nederlanders?
    Verder nog heel mooie dagen.