Astorga

17 juni 2018 - Astorga, Spanje

Zondag 17 juni

Gisteravond nog even TV gekeken en het was druk in het stadje, vanwege de auto's die we nog geparkeerd zagen.
Vanmorgen weer strak blauwe hemel en de zon! Ook vanmorgen nog berichten over een goede vaderdag (de presentjes komen wel als we thuis zijn!)
We hadden nog wat discussie over de te volgen route vandaag. Ik wilde binnendoor en Bep had al genoeg slingerweggetjes gereden! We vertrokken om 9.30 uit Ponte de Lima. Dus vandaag eerst tolweg en daarna de grote weg richting Léon. Eerst dus de A3, de tolweg en om 10.15, Spaanse tijd, reden we de grens over en waren we in Spanje. We zagen een opslagplaats van heel veel Seats die hier gemaakt worden. Ook hier nog stukken bos die het vorig jaar verbrand waren. We sloegen af naar de A52, richting Ourense.
Dan de N120 op en we hadden al een tijd uitgekeken naar een parkeerplaats maar die was er niet. Het was al 11.45 toen we een parkeerplaats van een tankstation op draaide om koffie te drinken! Daarna weer veder over de N120, een mooi heuvelachtig gebied met stuwmeren, veel bossen, druiven en heel veel kleine riviertjes waar we overheen moesten. We komen voor Ponferrada op de A6 en daar voorbij ook veel druiven en vruchtbomen. Ook is hier veel leisteen en dat kan je ook zien aan de daken van de huizen die allemaal voorzien van leien dakbedekking.
Om 14.15 komen we aan op de camperplaats in Astorga die zich achter een arena van het stierenvechten bevindt. Camper neergezet en eerst eten. Na de afwas gaan we in de schaduw zitten want het is 28graden! Maar ik heb niet zoveel zitvlees en we gaan lopen naar het stadje.
Ook Bep mee en komen in het centrum van het uitgestorven Astorga (800m) daar staat een prachtige kathedraal waar ze in 1471 mee begonnen zijn om te bouwen. We betalen entree want er zit ook een museumpje aan verbonden met allerlei religieuze dingen. Ook een kledingstuk van een bisschop uit de 14e eeuw. Maar waar het om ging was de kerk die werkelijk prachtig is zowel van buiten als van binnen. Ik denk dat het komt omdat deze kerk aan de pelgrimsroute ligt naar Santiago de Compostella. Veel pelgrims doen hier de kerk aan en doen vaak een donatie. Ook in de stad zie je veel hostels om de pelgrims van een slaapplaats te voorzien. Daarnaast staat het paleis van de bisschop. Dit is gebouwd tussen 1869 en 1893 en ontworpen door Antoni Gaudi. Hij was bezig met het ontwerpen en bouwen van de Sagrada Familia in Barcelona, maar nam de opdracht toch serieus en kwam tot een ontwerp. We zouden ook nog naar het Plaza Royal waar ook een mooi gebouw zou zijn maar het was al tegen vijven en moesten nog een stuk teruglopen dus dat overgeslagen. Eenmaal terug bij de camper, stoelen er weer uit en een koud wit wijntje genomen, lekker in de schaduw van de bomen. Bep gaat tegen half acht met het eten beginnen en als dat allemaal op is en de boel aan de kant, gaan we nog lekker buiten zitten want het is nog heerlijk.

1. Diane Honingh:
    17 juni 2018
    Eindelijk zomer!! Wij zijn hem even kwijt helaas...