Batalha

11 juni 2018 - Batalha, Portugal

Maandag 11 juni

Gisteravond na het eten nog even TV gekeken (BVN) en vannacht heeft het nog even geregend.
Vanmorgen was het half bewolkt en de zon scheen!
Dan eerst (warm)  brood halen in het dorp en na het eten vertrokken we van deze mooie camperplaats om 9.25 uit Odrinhas. We rijden op de Tom Tom en de juffrouw heeft weer een toeristische route in petto. Via kleine weggetjes in een heuvelachtig landschap reden we, wat we later door hadden, een andere weg dan wij bedacht hadden! We kwamen uit in Torres Vedros en in plaats van de binnenweg vond de juffrouw het leuker om de snelweg te nemen. We gaan naar Peniche, een stad op een schiereiland met 16e eeuwse muren en een fort. Het heeft ook in de eerste wereldoorlog dienst gedaan om Duitse en Oostenrijkse gevangenen te herbergen. We drinken daar koffie en maken een ronde over het schiereiland met mooie rotspartijen aan de zeekant en ook natuurlijk een vuurtoren. Daarvandaan weer terug naar de snelweg en gaan er net voor de tol af, over de N8, tanken en dan richting Batalha. Zetten de camper op de gratis camperplaats met voorzieningen, zelfs één gratis stopcontact. Eerst eten en dan naar het grote klooster van Batalha. Het is een imposant gebouw waar Koning João I de opdracht gaf, in 1386 om  het klooster te bouwen en in 1517 klaar was. De aanleiding van de bouw was omdat één jaar daarvoor, in1385, 7000 Portugezen samen met Engelse boogschutters, onder aanvoering van Nuno Alvares, 17000 Spanjaarden in de slag bij Aljubarrota dmv een list hadden verslagen! Het werd een gigantisch bouwwerk dat door zeven koningen werd gebouwd met diverse architecten. Wij kochten een senioren kaartje en liepen de gebouwen door. Een van de belangrijkste gebouwen is de Capela do Fundador dat tussen 1426 en 1434 gebouwd werd. Hier staan de tombes waar Koning João I met zijn vrouw Filippe van Lancaster liggen. Ook hun vier zoons, waaronder Hendrik de Zeevaarder, liggen hier. We lopen verder en komen bij het graf van twee onbekenden soldaten waar ook twee soldaten de erewacht houden. We gaan de kloostergang door met een mooie binnentuin. Ook is er natuurlijk een giftshop om wat snuisterijen te kopen. Weer verder is de Capelas Imperfeitas wat onvoltooide kapellen betekend. Het was de bedoeling dat João I hier in zou komen te liggen. Er werd in 1434 mee begonnen en in 1438 mee gestopt en nooit afgemaakt. Dit had misschien te maken met de dood van Eduard I die toen koning was. Dan hadden wij het gezien en hebben nog wat winkeltjes bekeken. Ook nog even langs de Intermarché en dan weer terug naar de camper. Thee gedronken en daarna een heerlijk wit wijntje. Het weer is opgeknapt, de zon schijnt en het is heerlijk weer. We kijken naar mensen die een rondje hardlopen, of wandelen en één man maakt er een show van! Ook jonge voetballertjes krijgen training en dat is leuk om te zien. Bep gaat weer achter haar driepitter en kookt weer een heerlijk maal! Als ik de rommel weggooi kijk ik nog even naar die kleine voetballertjes, één is wel de beste als ik dat zo zie, een talent?

1. Diane Honingh:
    11 juni 2018