Beilen

9 juni 2021 - Dwingeloo, Nederland

Woensdag 9 juni

Gisteravond tot kwart voor tien buiten gezeten. Er was niets op de TV dus een spel scrabbel, ik won dus heb nog twee punten in te halen.

Vanmorgen weer mooi weer, wel wat meer wind. We hadden besloten om ons verblijf nog met één dag te verlengen dus dat geregeld bij de automaat.

Buiten ontbeten en na wat klusjes gaan we om 10.40 koffie drinken. Om 11.10 pakken we de fietsen en gaan op rit. Eerst stukje naar het zuiden en dan door het Nationale Park Dwingelerveld en komen bij de A28uit waar we overheen gaan. Komen door het volgende natuurpark, Ter Horster. We komen in Beilen, eerst langs het kerkhof dat enig onderhoud verdiend. Ook nog een monument ter gedachtenis van WOII. Komen bij de Hervormde kerk, de Stefanuskerk, die in 1139 gesticht werd als Rooms Katholieke kerk. Deze kerk stamt uit de 14e,15e,16e eeuw. De toren is van de 15e eeuw. In 1937/38 gerestaureerd en in 1980 en 1990 opnieuw. In de 80 jarige oorlog zal hij wel Hervormd geworden zijn. We rijden Beilen in, dat de hoofdplaats van de gem. Midden Drenthe is en heeft ruim 11.000 inwoners. Uit onderzoek is gebleken dat hier ongeveer 20.000 jaar geleden al mensen woonden. In 1955 deed men een belangrijke vondst, een gouden armband en 22 gouden Romeinse munten uit 400. Je kunt het in het Drents museum bekijken. Het heeft ook veel leuke winkels waar we langs zijn gefietst. Bep is nog wel in een winkel wezen kijken maar kwam met lege handen weer naar buiten!

We fietsen verder en gaan weer de A28 over en komen in Brunsting, een buurtschap van 100 inwoners. Het is vernoemd naar de familie Bruntinge die hier in de 16e eeuw vier boerderijen hadden. De familie werd groter en zijn hier tot in de 19e eeuw geweest.

Bij een pick nick tafel gaan we eten. We gaan door naar Lheebroek, waar ook een camping is waar we vorig jaar een paar dagen gestaan hebben. Dit is ook een buurtschap met 100 inwoners. De meeste oude rietgedekte boerderijen zijn net als hier in de buurt, burgerhuizen geworden. Ook Staatsbosbeheer heeft hier veel natuurgebied.

We gaan door het bos richting Lhee, maar eerst even naar Dwingeloo om wat boodschappen mee te nemen. Om 14.45 zijn we terug en het zou een korte rit worden maar het werden er toch 39 km.

Dan omkleden en de luifel uit en meteen de fietsen achterop gezet want morgen gaan we naar  een andere stek. Voor de thee douchen want nu is het daar rustig.

Ik zie hier in de buurt vlaggen hangen met vier torens er op. Gevraagd wat dat betekend en dit is alleen in Dwingeloo en Lhee en dat betekend dat er vier Havezate ( grote boerderijen van Herenboeren) waren. We drinken thee en houden voor de rest van de middag vakantie!

Ook eten we weer buiten want het is heerlijk weer.

We  wassen weer samen af en daarna ruim ik al vast wat op. Morgen dus een andere stek. We hebben het hier reuze naar de zin gehad en binnen een straal van 20km heel veel gefietst en gezien, het is hier een prachtige omgeving.

1. Diane Honingh:
    10 juni 2021
    Een korte rit werd toch 39 km.... hmmmm moeder, werd je gewoon op het verkeerde been gezet!