Boerderijenronde

7 mei 2021 - Mill, Nederland

Vrijdag 7 mei

Gisteravond enkele buitjes gehad maar vanmorgen werd ik om half 7 wakker door onweer. Ik keek naar buiten en het sneeuwde! Sneeuw op 7 mei, dan ben je niet blij! Ook regen dat recht naar beneden viel. Wel meteen de kachel aangezet maar dit weer hielden we tot 8 uur. Sneeuw op het dak en op de luifel. Maar na een half uurtje begon de zon te schijnen en was de sneeuw op het dak snel verdwenen. Als de zon op de camper schijnt is het zo warm binnen!

Na eten dochter Tineke gebeld en gevraagd wat haar plannen waren. We hadden afgesproken als we in de buurt zouden staan van Nijmegen het misschien leuk zou zijn om een dag met elkaar op te trekken, ook omdat Fré en Boris vakantie hebben. Zaterdag komen ze, alleen moet ik wel even ons verblijf hier verlengen. Dat kan, dus kan het door gaan. Na de koffie gaan we weer een fietsroute volgen, het is mooi weer, de zon schijnt, wat wil je nog meer! Eerst door het bos, de Molenheide, en komen dan door Wilbertoord waar we gisteren ook doorheen zijn gegaan.

Verder over boerenwegen, langs veel boerderijen zodat ik deze tocht maar de boerderijenronde heb genoemd. De zon gaat weg en we hebben tegenwind, Bep zet de muts op. We rijden langs Odiliapeel, een dorp van 1500 inwoners. We fietsen door langs Volkel dat ook bij de gemeente Uden hoort en 1500 inwoners heeft. Volkel staat bekend om zijn vliegbasis. Het werd in 1940 door de Duitsers aangelegd met een bakstenen landingsplaats. Op een strategische plek, onder de grote rivieren. Dit omdat de geallieerden de grote rivieren gebruikte als leidraad om naar het Ruhrgebied te vliegen, omdat er verduistering was. Het werd na de oorlog ingericht voor basisopleiding voor onderofficieren van het korps Mariniers. De Marine Luchtvaart gebruikte het voor start en landingsoefeningen. In 1950 werd het overgedragen aan de Koninklijke Luchtmacht.

We fietsen verder langs Uden omdat we geen zin hebben om de stad in te gaan, het is te koud!

Uden is de hoofdplaats en heeft 36.700 inwoners. Ook hier is al heel lang bewoning. Bij opgravingen zijn diverse voorwerpen uit de bronzen en vroeg ijzeren tijdperk gevonden. Ook een vorstengraf dat van 700 v. Chr. is. Ook werd een Romeins dorp ontdekt. Maar wij rijden dus door, hebben voor de wind. Een geschikte plaats om te eten zijn er wel maar wij vinden het te koud om op een bankje te gaan zitten, de Beerenburg hebben we niet mee!

We komen langs het vliegveld Volkel en hoopte nog wat straaljagers te spotten, maar die waren er vandaag niet! Gisteren wel, we hoorden ze dikwijls op onze fietstocht. Zo rijden we door het bos en komen in Mill. Daar naar Appie Heyn om alvast boodschappen mee te nemen voor morgen. Met volle fietstassen komen we om 14.10 op de camping aan. Dan eerst eten en de boodschappen opruimen. De zon is inmiddels gaan schijnen en dan is het wel lekker achter onze luifel al houden we de vesten aan!

Bep lezen en ik schrijven. Theetijd is wat later vandaag en dat drinken we ook buiten achter de zijkant van de luifel. Ook het wijntje drinken we daar. Bep gaat laat eten maken en ik ga hier mee bezig

1. FritsEllen:
    7 mei 2021
    Wat leuk om jullie reisverslag te lezen over Limburg. Wij wonen er ;) Het weer in Nederland is weer om te huilen al viel het vandaag mee. We hadden zon en het was droog. Ook wij reizen graag met de camper en houden een website bij. Nog een maand dan hebben we alle prikken gehad en hopen we weer op pad te kunnen. We gaan jullie volgen.