Carcassonne

21 september 2022 - Rotterdam, Nederland

Woensdag 21 september.  Herfst

De laatste aflevering van “ We zijn er bijna” gekeken en jammer dat het afgelopen is. Ook deze mensen hebben een mooie reis gemaakt waar ze veel gezien hebben. Wij zijn ook twee keer met zo’n reis mee geweest en dan is alles geregeld en je ziet meer dan dat je het zelf organiseert.

Ook nog stukjes van de Troonrede gezien. Het volk mort en is duidelijk ontevreden over het beleid van de Regering. Gelukkig zijn er ook nog enthousiaste mensen die langs de route staan om het Koningspaar en Amalia toe te juichen want die kunnen er ook niet veel aan doen.

We zullen zien wat het gaat worden.

Vanmorgen weer prachtig weer, blauwe lucht en volop zon. Vandat mogen we niet klagen.

Na wat klusjes gaan we koffie drinken. Ik heb de fietsen klaar gezet en om 10.20 vertrekken wij eerst naar Trèbes waar we langs het Canal du Midi gaan fietsen naar Carcassonne. Het is een grindpad en mijn Beppie is daar niet blij mee. Veel toeristenboten op het kanaal en bij de eerste sluis gaan we even kijken hoe dat allemaal gaat. De sluiswachter bedient met een kastje voor zijn buik de sluis en houdt in de gaten dat het goed gaat met de boten.

Dan weer verder over het “fietspad”. Komen bij een viertrapssluis met een aquaduct. We staan boven even te kijken naar die vier sluizen op een rij en daar staan ook twee Belgen, ook op de fiets en daar raken we in gesprek mee. Hebben ook een camper maar staan aan de andere kant van Carcassonne. We staan wel meer dan een half uur te praten eer we weer verder gaan.

Het is dan nog een stukje naar Carcassonne maar daar moet je doorheen om bij het historische deel ervan te komen.

Rijden één keer verkeerd maar komen voor de ophaalbrug van de historische stad. Eerst onze meegebrachte lunch opeten en dan de ophaalbrug over de stad in.

Carcasonne is na Parijs en Mont Saint Michel de grootste toeristische trekpleister van Frankrijk.

Staat sinds 1997 op de werelderfgoedlijst van Unesco.

De oorsprong van de stad ligt in de 8e eeuw v. Chr,  toen daar een versterkte handelsnederzetting werd gebouwd. Deze Oppidum maakte deel uit van een netwerk tussen de Middellandse Zee en de Atlantische oceaan. Eind 7e eeuw v. Chr. Bedroeg de oppervlakte 30HA.

De Romeinen namen in de 2e eeuw v. Chr bezit van de streek  en de handelsroute heette toen Via Aquitania. Ze bouwden daat een Castellum en kreeg de naam, Carcaso..

In de 4e eeuw werden er stadsmuren omheen gebouwd.

In de 5e eeuw namen de Visgoten het in bezit en verstevigde de muren.

In 712 werd het door de Moren geplunderd. Na diverse heersers van de stad werd tussen 1074 en 1129 het Château Comtal  gebouwd en een begin gemaakt met de kathedraal St Nazaire.

In 1209 wed de stad belegerd en na 40 dagen overgegeven door watergebrek. Simon van Montfort, die vele Katharen uitmoordde, werd toen tot burggraaf benoemd.

In 1229 ging het over aan de Franse Koning en werden de verdedigingswerken gemoderniseerd en kreeg Château Comtal een extra verdedigingslinie

In 1355 werd de stad weer platgebrand en in 1659, met de vrede van de Pyreneeën kwam er een einde aan de verdedigingsfunctie. De notabelen gingen in de prachtige huizen wonen in de bovenstad.

In 1803 maakte de bisschop de kerk van de bovenstad, St Michiel, tot kathedraal. De Franse regering besloot in 1840 om de Cité te ontmantelen maar er waren een Historicus en een schrijver die campagne voerde om de stad geheel te restaureren. Ze kregen het voor elkaar en tussen 1844 en 1874 werd de hele stad gerestaureerd. Al moet gezegd worden dat het naar de letter van de geest ging en niet alles klopte, maar het zag er gelikt uit!

Carcassonne heeft bijna 47.000 inwoners en 150 daarvan wonen permanent in de historische stad.

We lopen door de drukke hoofdstraat en komen bij het kasteel dat binnen de muren staat. Wij gaan daar niet in maar lopen door en komen bij Église St Nazaire waar we naar binnen gaan die van binnen niet zo bijzonder is. Van buiten is hij kolossaal! We gaan een poort door en komen tussen de eerste en tweede muur en lopen een ronde om de stad heen.

Dan weer de poort uit en zoeken de fietsen op.

We zijn hier al een keer geweest toen de kinderen nog klein waren, heeeel lang geleden!

Het was nog wel een dingetje om het Canal du Midi op te zoeken maar Google Maps bracht uitkomst.

Over het slechte fietspad weer terug en even voorbij de viertrapssluis komen we weer de Belgen tegen! Nu groeten we elkaar en stappen niet af anders missen we ons wijntje!

We komen in Trèbes en gaan nog even bij de Intermarché aan voor brood en de wijnvoorraad aan te vullen.

Waren om half vijf terug en aan de thee. Later nog een wijntje en een biertje tot Bep het eten gaat maken.

We eten weer buiten en als ik de vuilnis heb weggegooid ga ik de stoelen opruimen en ook naar binnen want het wordt al donker.

1. Diane Honingh:
    21 september 2022
    Nou ja zeg…. ‘Heeeeeeel lang geleden’. Alsof we al bijna bejaard zijn 🤣🤣🤣. Ik ben nog piepjong hoor (vergeleken bij jullie dan 😉).
    Wat een prachtige foto’s! En wat een heerlijk weer. Hier was het vandaag ook heerlijk weer. Vanmiddag gewoon 2 uurtjes buiten gezeten, het was achter zo’n 30 graden. Er was daar geen wind en vol zon dus dat wil wel.
    Ik had ook even naar de tv gekeken. Ik vond dat Amalia er mooi uitzag! Is toch ook wel wat, ben je 18 en iedereen heeft wel een mening. Ik denk dat steeds aan m’n eigen kinderen, die natuurlijk rond die leeftijd zijn. Hoe erg toch dat je niet in je studentenhuis kunt blijven wonen en net als Sanne uit kunt gaan, naar de film kunt of gewoon lekker op de fiets naar de oudere mensen waar je schoonmaakt. Of net als Tom op je eerste college dag gewoon net als iedereen naar binnen kunt zonder een heel leger aan fotografen. Het lijkt me afschuwelijk…..