Cartagena

28 mei 2022 - Cartagena, Spanje

Zaterdag 28 mei

Gisteravond nog tot laat buiten gezeten en een spel scrabbel gedaan dat gelijk werd!

Vanmorgen mooi weer, strak blauwe lucht en 24 graden als we buiten zitten te eten.

Even nog over Santa Ana dat 2500 inwoners heeft.

Het is in 1683 ontstaan en de naam komt van een landbouworganisatie Villa Rica Santa  Ana y Palote dat toen 31 inwoners had. Ook was er in 1847 een watermolen die de irrigatie verzorgde voor de olijfbomen en wijngaarden en had toen 433 inwoners.

Wij vandaag naar Cartagena en nemen de bus van 10 uur

Cartagena is een mooie stad met veel winkels aan een voetgangersgebied.

Het heeft 216.500 inwoners en een rijke historie.

De Feniciërs hadden hier al een nederzetting rond 600 v. Chr. De Carthager Hasdrubal veroverde de nederzetting in 227 v. Chr. en maakte er een stad van en noemde het Qart Hadasht. Zijn zoon, Hannibal, aanvoerder van het Punische leger, verzamelde hier een leger met 38  olifanten, in 218 v. Chr., waarmee hij over de Alpen heen ging en de Romeinen diverse keren versloeg in Italië. 35 olifanten overleefde de tocht over de Alpen niet.

In 209 v. Chr. veroverde de Romeinen de stad en noemde het Cartago Nova. Daarvan zijn er nog diverse overblijfselen van over, waaronder het Amfitheater.

Bij de Moorse overheersing werd het een vorstendom dat later verenigd werd met Aragon.

In 1873 werd de stad bij een opstand bijna geheel plat gebombardeerd en daarom staan er niet veel hele oude huizen.

We lopen de winkelstraat Calle Mayor in en lopen de hele straat af die bij de haven uitkomt.

Daar is ook het mooie gemeentehuis uit 1907 en een stuk van deze natuurlijke haven is Marinehaven, ook voor onderzeeboten.

Dan bezichtigen we het Amfitheater waar het nog erg rustig was. Dit is uit de eerste eeuw  na Chr.

En er konden 70.000 mensen in.

Dan gaan we koffie drinken en lopen naar een plein met hele oude grootbladige vijgenbomen. Ze zijn uit 1768, dus ruim 250 jaar!

Verder zijn op een pleintje allemaal kraampjes, een soort kunstmarktje met veel zelfgemaakte spullen.

Verderop is nog een stukje muur, overgebleven uit de Punische tijd.

We lopen weer terug naar de Calle Mayor en zoeken nog een tentje om te gaan eten.

Die vinden we en onder het genot van een wijntje en biertje lekker gegeten.

Ook zijn er in de stad veel trouwerijen en voor de kerken staan veel mensen te wachten op de bruid en bruidegom in hun “zondagse” kleren. Als we zitten te eten lopen er veel bruiloftsgasten voorbij.

Dan zoeken we de bus weer op en gaan voor €1,20 pp weer terug naar de camperplaats.

Als we weer in Santa Ana zijn gaan we eerst nog langs de supermarkt en zijn weer om half vier terug bij de camper.

Het is rustig, er zijn nog twee andere campers dus behoorlijk stil.

We kleden ons weer om in campingkledij en gaan aan de thee.

Bep praat nog bij met oudste dochter en ik ga alvast hier aan beginnen omdat ik vanavond de finale tussen Real Madrid en Liverpool wil zien.

Later nog een wijntje/biertje en terwijl we dit opdrinken komen er nog een paar campers binnen.

1. Huberdina Schouten:
    28 mei 2022
    Wat een mooie foto's weer en prachtige verslagen en vooral mooi weer met heerlijke temperaturen, hier op de Veluwe koud en winderig maar volgende week hogere temperaturen ,afwachten maar,Jan zit gereed voor de voetbalwedstrijd en ik ga lezen, fijn weekend en de groeten aan Bep
  2. Diane Honingh:
    28 mei 2022
    Had je zo maar 36 minuten langer gehad als je het na het eten had geschreven! Wat een toestand weer. En dan ook het niet 35 of 40 minuten later laten beginnen maar 37 minuten…. Rare snuiters bij die uefa.
    Prachtige foto’s trouwens! Ik ga snel weer verder kijken. Ik heb een lichte voorkeur voor Liverpool, maar Real flikt het toch steeds met Benzema!