Coimbra

13 juni 2018 - Coimbra, Portugal

Woensdag 13 juni

Gisteren hadden we problemen met onze telefoons. Er kwam steeds "Geen service" in beeld dus geen internet. Ook gisteravond niet toen ik het blog wilde wegsturen. Dus naar boven gelopen, naar het restaurant om daar in te loggen en het daar weg te sturen.
Maar vanmorgen deed alles het weer en hadden wat berichten ontvangen. Het was wederom grijs vanmorgen en we waren al vroeg bij de wasmachine om de was daar in te stoppen. Na het eten een lijn gemaakt en toen de was klaar was kwam er een zonnetje tevoorschijn! De lakens in de droger en die konden meteen weer op het bed. Ik was voor de hand en spant diensten en voor het buitenwerk van de camper. Toen de was aan de lijn hing en het binnen ook gekuist was lekker koffie drinken op ons terras en plannen maken voor de komende dagen. Ik haal nog wat broodjes en als we het eten op hebben gaan we met de bus naar de binnenstad, dat ong 2,5km hier vandaan is. Daar aangekomen lopen we de hoofdstraat is naar het einde waar het Augustijnenklooster, Convento de Santa Cruz, is en werd gesticht in 1131. Hier huisvest de eerste theologische hogeschool van Portugal. In de zuidvleugel bevindt zich een kloosterkerk uit 1131. Ook liggen hier de eerste twee koningen van Portugal, Afonso Henriques en Sancho I en die leefden eind 12e en begin 13e eeuw. Ook was hier een kloostergang met een binnentuin.
Daarvandaan klommen we omhoog en bezochten de oude kathedraal uit 1160. Ook hier een kloostergang met een binnentuin. We lopen weer naar beneden en komen nog bij een kerk en daarna bij de São Tiago, een kerk uit de twaalfde eeuw, een kleine kerk waar wat oude vrouwen zaten te bidden. Zo hadden we vandaag vier kerken bezocht en dat vonden we wel genoeg! We lopen door de winkelstraat en ik wil nog een foto vanaf de brug maken en dan ziet Bep de bushalte van onze lijn! We besluiten om terug te gaan en lekker van de zon te genieten. Als je alles wilt zien in Coimbra dan kan je zeker drie hele dagen uittrekken en ik denk dat je dan nog niet alles hebt gezien! Als we weer terug zijn lekker in de zon met een glas wijn! Het is zeven uur als we gaan eten. Dit gebeurd binnen want de wind wordt fris en ook na het eten blijven we binnen omdat het buiten te fris is. De buren zijn nu Duitsers en die hebben een busje en zitten wel buiten te eten, maar wel met een dik vest aan!

1. Kees melisse:
    14 juni 2018
    Heel leuk om jullie verslag te lezen,je moet wel veel van elkaar houden als je zo lang en zo dicht bij elkaar leeft
    Ik mis jullie,samen met will en René,Carlo
    Ikzelf ben weer onder de mensen lekker gesport gevist gefietst
    Ik mis het colonne rijden
    Jullie nog veel plezier groetjes Kees