Coimbra

14 juni 2018 - Coimbra, Portugal

Donderdag 14 juni

Bijzondere dag vandaag want Bep is jarig en wordt 68!
Dus vanmorgen al vroeg diverse berichten gehad (uur tijdsverschil!)
Het is nog geen verjaardagsweer want het is nog bewolkt en wat mistig.
Toen ik vanmorgen brood ging halen vroeg ik aan de man wat er aan de hand is met het Portugese weer. Hij snapte het ook niet, want vorig jaar was het extreem heet met heel veel bosbranden, dan maar liever dit weer! Na nog meer berichten brak de zon door en zijn we lekker in de zon koffie gaan drinken met een Portugees gebakje er bij! Omdat het mooi weer is gaan we vanavond gourmetten en halen daar de spullen voor, bij de supermarkt, 5 minuten lopen hier vandaan.
Maar ik wil nog even iets vertellen over de aardbeving van 1755 die hier in Portugal heel veel schade en slachtoffers heeft gebracht. Het gebeurde op 1 november om 9.40 in de morgen en duurde 3 tot 6 minuten. Het was een feestdag want het was Allerheiligen en de kerken zaten vol met gelovigen. Het epicentrum lag 200km ten ZW van  Cabo de São Vicente in de Atlantische Oceaan. In Lissabon vluchtte de mensen naar de dokken bij de waterkant. Ze zagen het water wegvloeien uit de Taag en tientallen minuten later kwam er een enorme vloedgolf van 20m hoog en overspoelde de haven en de binnenstad. De gebieden die niet overspoeld werden woedde een enorme brand die vijf dagen bleef branden. 3000 van de 20.000 huizen konden later nog bewoond worden. Ong. 30.000 mensen kwamen daar bij om het leven. En niet alleen in Lissabon maar ook van de steden in de Algarve bleef weinig over. Maar ook de west Afrikaanse kust, Martinique, Barbados, de zuid Engelse kust en ook Galway in Ierland werden door de tsunami getroffen.
Hieruit kwam er een discussie met theologen over hoe het nu kwam dat op een katholieke feestdag zoveel kerken instortten en gelovigen om het leven kwamen.
Uit heel Europa kwam hulp en in een jaar was Lissabon min of meer weer opgebouwd.
Veel steden zijn wij veel tegengekomen die verwoest werden door de aardbeving, vooral in de Algarve, die nu vrij nieuwe steden zijn vanwege de aardbeving.
De middag rustig doorgekomen en lekker van de zon genieten. De thee slaan we over deze dag en nemen een wijntje. Dan komt de familie uit Marken nog in beeld en geluid om Bep te feliciteren.Het is al dik 7 uur geweest als we de gourmetpan op volle kracht zetten!
Het is ouderwets, lekker en natuurlijk teveel maar ja het moet op!
We wassen de boel buiten af en gaan even voor de TV zitten!
Vanmiddag nog even met de schotel gespeeld en ja we hebben Astra3 weer, dus alle programma's kunnen we weer zien.
Vandaag een heerlijke rustige dag, met mooi weer, en Bep een mooie verjaardag!

1. Diane Honingh:
    14 juni 2018
    hahaha, heel herkenbaar: te veel! Het was een fijne verjaardag zo te lezen. Kus!
  2. Jacques en jeanne:
    16 juni 2018
    Bep,nog van harte gefeliciteerd van jacques en mij,en nog een mooie reis...Groetjes
  3. Wil:
    24 juni 2018
    Bep gefeliciteerd, ben te laat ik weet het.
    Groetjes rene en wil