Courville sur Eure

24 juni 2018 - Courville-sur-Eure, Frankrijk

Zondag 24 juni

Gisteravond dus nog even buiten gezeten maar het werd om half tien toch frissen en ook speelde Zweden tegen Duitsland. Kreeg van Diane al de ruststand dat Zweden met 1-0 voor stond.
Ik begon net te kijken dat Duitsland 1-1 maakte. Het was reuze spannend en het werd in de 95e minuut 1-2 voor Duitsland. Het was verdiend maar ja, het zijn toch die Duitsers!
We hadden gisteravond besloten, als het mooi weer zou zijn dat we nog een dag eraan vast plakken op deze camping.
De "brandweerlieden in spé" waren niet erg luidruchtig maar het was wel druk in het sanitaire gebouw. Ze vertrokken om tien uur naar een andere lokatie. Ik eerst brood en wat lekkers gehaald bij de bakker en na het eten Bep van binnen stoffen en stofzuigen, bedden luchten en ik de insecten van de voorkant van de camper verwijderen.
Dan is het tijd voor de koffie en hier naast is een voetbaltoernooi op halve veldjes bezig en ik denk dat ze het heel gezellig hebben, want met etenstijd zagen we de rookwolken van de bbq. Ik kan niet zo lang zitten en ga nog een rondje lopen. Een wandelpad is er langs de Eure en kom langs een oude watermolen die al lang buiten gebruik is. Loop verder naar de "grote" kerk, Saint Pierre, maar die wordt op het ogenblik gerestaureerd. De kerk is in de 15e en 16e eeuw gebouwd. De kosten van de restauratie moet bijna één miljoen euro gaan kosten waarvan de gemeente 30% aan mee moet betalen.
Dan loop ik zo verder door het uitgestorven stadje terug naar de camping. We hebben intussen Nederlandse buren gekregen, met een camper, maar zeggen ook weinig. Daarentegen de Franse buurman van 82 mag graag een praatje maken.
We eten onder de luifel en als ik afgewassen heb dan gaan we even genieten van de rust en het mooie weer.
Daarna loop ik nog even langs de Eure en zie nog een oude watermolen, en hier zijn ook veel vissers die aan de kant zitten te vissen.
Als ik voor deze dag betaald heb gaan we samen nog een rondje lopen. Langs het voetbalveld, waar ze gezellig onder de party tenten zitten en het toernooi nog niet is afgelopen omdat er nog twee ploegen aan het voetballen zijn. Langs het gesloten overdekte zwembad en over een paar bruggen het uitgestorven stadje doorgelopen naar de camping. Vandaag echt een rustige dag en na de thee nemen we een wijntje onder de luifel. Tegenover stond een tentje dat je heel snel kunt opzetten, een Quechua. Drie jongens probeerden hem op te vouwen en in de zak te krijgen. 20 minuten bezig geweest maar niet in de zak. Dus hem zo maar meegenomen! Was wel een leuk gezicht!
Ook eten we buiten want het was een goed idee om hier nog een dag te verblijven. Na de afwas (Bep) ruim ik de spullen buiten op, behalve de stoelen want het is nog lekker buiten.