Druskininkai

18 mei 2019 - Druskininkai, Litouwen

Zaterdag 18 mei

Je kunt merken dat de temperatuur hoger wordt want de kachel hoeft niet meer aan!
Vanmorgen was het ook al aangenaam toen we het bed uit stapte. Windstil en wat mistig.
Na de ochtendhandelingen eten en de lucht betrok wat en ik meteen de buitenactiviteiten gedaan want het onweerde in de verte. Ik was nog niet helemaal klaar en een behoorlijke onweersbui met een stortbui. Ik had de blokken nog niet onder de camper vandaan gehaald maar gewacht tot de bui een beetje minder was. Dan omhoog rijden en we kwamen zonder te slippen boven want het pad was steil en prutterig. Om 9.05 vertrokken we uit Mragowo eerst over een zandweg en dan een stuk slecht asfalt met gaten die vol met water staan. We zouden in Mragowo nog naar de Lidl gaan maar het regende dus maar doorgereden, we komen nog wel meer supermarkten tegen.
Rijden richting Augustow en de weg is soms smal en van niet al te beste kwaliteit. In de verte een donkere lucht en als we even verder zijn komen we midden in een onweersbui. En er komt een enorme plensbui uit! We zochten al naar een parkeerplaats en vonden er een. Daar koffie gedronken en de bui afgewacht. Toen het droog was en de koffie op was zijn we weer verder gereden. In Augustow aangekomen had Bep een bord van Lidl gezien maar dat was midden in de stad. Het parkeerterrein rond gereden en er was geen parkeerplaats over. Dus er maar weer af en in de stad een ommetje gemaakt en op de terugweg was er een Kaufhaus en daar was nog net een krap plaatsje voor ons. Bep brood en melk en wat lekkers gehaald en wij weer verder. We reden over een mooie, rustige weg naar de grens met Litouwen. We passeren de grens om 13.00 uur en het is 22 graden. 200m verder is een parkeerplaats en daar gestopt om te eten. Ook de klokken een uur vooruit gezet want dat is de tijd hier. Na het eten weer verder en je merkt meteen het verschil dat het hier armoediger is als in Polen. Redelijke weg, smal met grind aan de zijkanten. Hier en daar wat landbouw en de meeste huizen zijn van hout. Ook zouden ze een likkie verf kunnen hebben! Het is licht heuvelachtig en op de overige landerijen weinig vee te zien. Wel heel veel ooievaarsnesten gezien vandaag. Zo rijden we naar Lazdijai en daarvandaan het laatste stuk naar Druskininkai. Daar is de camping bij een hotel waar we om 15.45 aankomen. Mooie plekken tussen hoge bomen maar wij krijgen een plaats waar de schotel zijn dienst kan doe. Druskininkai ligt ong. 5 km van de Wit Russiche grens en men spreekt hier Russisch of Lietouws. Het is de grootste van de drie Baltische staten en heeft ong 3 miljoen inwoners. De meesten zijn Katholiek. Op 11 maart 1990 ontdeed het land zich van het Sovjetbewind en trad op 1 mei 2004 toe tot de Europese Uni. Het heeft ook de Euro. Het is nog wel afhankelijk van Rusland met name van de energie al proberen ze nu gas van Noorwegen te krijgen. Druskininkai  ligt aan de rivier de Nemunas en heeft zoutwaterbronnen die de basis zijn voor het kuuroord en het heeft negen sanatoria.
We zeteen de camper neer en zien dat wij niet de eerste zijn. Het is heerlijk weer dus gaan we buiten thee drinken. Ook het wijntje smaakt buiten best. Om 6 uur hebben we weer een bespreking over wat hier te doen is en over de komende ritten. Een minder puntje is dat Jannie(reisleider) haar moeder is overleden en dat die terug vliegt naar Nederland en zich later weer bij de groep verenigd. Dit gebeuren hebben ze van tevoren afgesproken om het zo te doen want haar moeder van 91 was al ziekelijk en als je zo oud bent kan er van alles gebeuren. Dus Geert gaat nu samen met technische man Koos de boel regelen tot Jannie weer terug is. Dan gaan we eten en daarna nog even buiten zitten.

1. Diane Honingh:
    18 mei 2019
    Litouwen... een nieuw land! Fijn dat het eindelijk buiten-zit weer wordt. Hier was het vandaag eindelijk ook weer eens lekker weer. Alleen was het vanmiddag wel raar warm, veel te warm weer ineens. Maar goed, beter dan kou!