Druskininkai

19 mei 2019 - Druskininkai, Litouwen

Zondag 19 mei

Gisteravond een klein stukje van het Songfestival gekeken en ook naar de Nederlandse inzending van Duncan Laurence.
Vanmorgen nu.nl gekeken en zag dat hij gewonnen heeft. Dus volgend jaar het hele circusgebeuren in Nederland!
Vanmorgen blauwe lucht en de zon en het was lekker in de camper toen wij opstonden. We hadden een druk programma voor ons zelf gemaakt. Dus na het eten aan de gang. Fietsen er af, bed verschonen dekbed luchten en dan nog een klein wasje. Koffie drinken en om elf uur op de fiets naar Druskininkai  gefietst wat slechts anderhalve kilometer is. Naar de katholieke kerk waar een dienst aan de gang was. Het leek wel een doorlopende voorstelling want mensen kwamen en mensen gingen. Wij niet naar binnen vanwege de dienst. Het stadje heeft brede wegen en is vrij modern. Ook geen oud centrum maar dat komt denk ik omdat de huizen vroeger van hout waren en later vervangen zijn door stenen gebouwen. Ook nog een mooie Russisch Orthodoxe kerk die niet open was. Toeristische stalletjes met allerlei spulletjes. Ook is er een meer waar veel mensen omheen zaten of wandelden, ook omdat het zondag is en mooi weer! Wij fietsten weer terug maar niet naar de camping maar naar een supermarktje en namen twee belegde broodjes mee en wat drinken. We gingen naar Gruto Parkas, een dorpje 11km verderop waar beelden van de communistische tijd zijn bijeengebracht. Maar de weg er naar toe, door het bos, konden wij niet vinden en zijn eerst door een dorpje gekomen en zijn daarna langs de weg gaan fietsen. Bep was daar niet blij mee maar ja als je er naar toe wilt dan moet je wat. Daar aangekomen eerst het meegenomen opgegeten en daarna het park in. Ook waren er diverse medereizigers die daar ook waren, hetzij op de fiets of met de auto. Het is een soort pretpark met een speeltuin en dierentuin en een verzameling beelden die in de communistische tijd op gebouwen en pleinen stonden. Toen de omwenteling kwam haalde men de beelden omver of moesten ze verdwijnen. Het staat bekend als" Stalins World" en is een verzameling van "geredde" beelden van die tijd. Er staan 86 beelden van Stalin en Lenin en nog meer van die figuren en is omheind met wachttorens en onderdelen van werkkampen. Ook staat er nog een locomotief en wagon waar tegenstanders mee naar Siberië werden vervoerd. Het park is bedoeld om het pijnlijke verleden van de Sovjet Unie te laten zien. De verzameling is bijeengebracht door een zakenman, Malinaukas (miljonair), die zelf rijk geworden was in de Sovjet tijd. Niet alle Litouwers waren het daar mee eens om aan het verleden herinnerd te worden. Maar nu is het een toeristische attractie en komen er veel mensen. Wij daar doorheen gelopen en daarna de fiets weer opgezocht en nu wel door het bos terug gereden. We waren om even voor vieren weer op de camping en tijd voor de thee. Meteen de fietsen weer achterop gezet en Bep de droge was er af gehaald. De lucht werd wat donkerder maar het was evengoed 27 graden, ongekend! Toen alles opgeruid was begon het wat te waaien maar de regen bleef uit. Het wijntje kon daarom gewoon buiten opgedronken worden. Hier op de camping is iedereen in zomertenue omgetoverd. Van nog geen 15 graden is het nu dik boven de 25, heerlijk.
Ook ik heb vanmorgen m'n korte broek aangetrokken dus loop niet zoveel achter op kleinzoon Tom.
Lekker gefietst maar het was evengoed nog wel een strak programma om de dingen te doen die we wilden. Bep zorgt weer voor het eten en ik ruim de boel buiten op want de zon is achter de bomen en het waait wat. Dus nu even de administratie bij houden.

1. Diane Honingh:
    20 mei 2019
    Leuke foto's weer. Bij Litouwen heb ik zo'n grauw beeld, maar zie alleen maar kleur op de foto's. En wat een prachtig weer zeg. Hier was het gisteren niet zo mooi blauw hoor. Op sommige plekken was het warm en dus jas/vest uit maar als je dan weer even net ergens verder liep kon je hem weer aan. En vandaag is er ook niks aan. Tom is gewoon weer in lange broek naar school....