Épernay

27 juni 2022 - Épernay, Frankrijk

Maandag 27 juni

Gisteravond af en toe een bui gehad. Ik wilde revanche voor gisteravond met Skip Bo maar het werd gelijk en schiet daar dus weinig mee op, nog steeds twee punten achter.

Ook vannacht heeft het af en toe geregend en ook vanmorgen regende het.

Hier is weinig te doen dus gaan we een etappe verder. De weersverwachting is dat het de komende dagen mooi weer wordt en daar houden we ons aan vast.

We doen rustig aan vanmorgen en besluiten om eerst maar koffie te gaan drinken voordat we vertrekken. Het regent namelijk behoorlijk en ik moet de camper nog de verzorging geven voordat wij de camping verlaten. Maar het wordt minder, regenjas aan en pet op, naar de sani gereden.

Toen dat gebeurd was, was ik ook nat want het was weer begonnen te regenen.

We vertrokken om 10.10 uit Marcilly le Hayer en het was 15 graden.

Ook dit keer trakteerde de Tom Tom ons op een toeristische route, door het mooie Franse landschap met veel granen, en mais. Ook door mooie kleine dorpjes met hun smalle wegen. Jammer van het weer want het regende nog steeds al werd het wat minder.

Een stuk voorbij Sézanne gaan we koffie drinken aan de D951. Op deze weg zien we om de kilometer een paaltje staan met een vrouw en een toorts er op. De weg heet Rue de la Liberation en is in 1948 aangelegd als blijvende herinnering aan de bevrijding van Europa.

De route verbindt  Normandië met het Ardennenoffensief bij Bastogne.

We gaan verder en zien tussen de mais en korenvelden ook druivenstruiken. We zijn in de Champagne gekomen waar ze Epernay de hoofdstad van noemen.

We komen om 12.20 aan op de camping van Epernay en schrijf ons in voor onbepaalde tijd, hangt van het weer af.

We krijgen een mooi groot stuk toegewezen en installeren ons. Het regent inmiddels niet meer!

Dan gaan we eerst eten en tijdens het eten komt de zon door en wordt het best warm zodat de luifel uit moet.

De fietsen er af en ik even een verkenningsronde gemaakt van hoe je het beste op het fietspad kan komen dat langs de Marne gaat.

Dan Bep lezen en ik wat schrijven voor de thee. Het is heerlijk weer geworden zodat we de schaduw opzoeken.

Epernay heeft 22.500 inwoners en ligt in het hart van de Champagne streek en in het Departement Marne.

Over de stichting is weinig bekend, wel werd het in een document in de 5e eeuw vermeld.

Tot de 10e eeuw was het eigendom van de Aardbisschop van Reims en later in het bezit van de graven van Champagne.

In de Honderdjarige oorlog, (1337-1453), tussen Frankrijk en Engeland raakte Epernay zwaar beschadigd en daarna weer volledig hersteld en voorzien van verdedigingswerken.

In 1730 richtte De gebroeders Chanoine het eerste Champagne huis op in Epernay. Het ging daarna voorspoedig en het vergaarde veel rijkdom tot de 19e eeuw.

In de WO I is in de Marne veel gevochten die heel veel soldaten het leven heeft gekost. Hiervan zijn de vele monumenten en kerkhoven het bewijs van.

Op 28 augustus 1944 werd Epernay bevrijd door het derde Amerikaanse leger onder commando van Generaal Patton.

Na de thee kunnen we een heerlijk wijntje drinken in de zon, het wordt witte wijn en geen Champagne, die in deze streek gemaakt wordt

Als Bep het eten gaat maken is het heerlijk weer geworden en hebben wij nog lang de zon op onze plaats.

We eten wat later omdat de familie uit Marken even wil bijpraten na een weekend Havenfeesten.

Als het eten op is gaat ook de zon achter de bomen.

1. Diane Honingh:
    27 juni 2022
    Hier was het een grijze dag. Vanmorgen was het wel gewoon prima temperatuur. Vanmiddag enorme regenbui en onweer. Als het goed is wordt het hier vanaf morgen ook weer beter weer (in ieder geval een paar dagen).