Esbjerg

23 april 2019 - Esbjerg, Denemarken

Dinsdag 23 april

Gisteravond veel wind en het beeld van de TV viel steeds weg dus het Scrabbel spel uit de kast gehaald. Twee potjes gedaan en het was spannend maar gelijk, 1-1
Vanmorgen weer een strak blauwe hemel maar wel veel wind. Dat heb je aan de kust op zo'n waddeneiland. Gisteren sprak ik over 1,5 km brede strand maar dat is 2 tot 4 km! En dat is een eind lopen met je schepje en je emmertje voordat je natte voeten hebt! Vanmorgen om 9.15 vertrokken van het eiland Romo. Over de 14 km lange strekdam en dan naar Ribe. Op een parkeergedeelte voor campers maar er staan ook luxe wagens tussen. Eerst koffie gedronken en dan het stadje in. Ribe is de oudste stad van Denemarken en was ooit een Vikingbolwerk met eigen haven. Halverwege de 10e eeuw had het zelfs een bisschopszetel. Na de reformatie raakte het in verval. Ook waren er diverse overstromingen, in 1634, 1825, 1911,1909 en 1905. Een paal aan de haven herinnerd daar aan en de waterstanden staan daar op. Ook had het een handelshaven maar die verzandde. Een leuk stadje met veel vakwerkhuizen en veel winkeltjes (schoenen). Ook een paar stuwen waar het water met geweld overheen gaat. Verderop nog een watermolen en als we langs de oude haven lopen komen we bij het Riberhus, een voormalig slot dat in 1200 gebouwd is door Niels I. Nu is alles afgebroken, wel nog een bronzen beeld van Koningin Dagmar die jong in het kraambed stierf. Dan lopen we naar de Domkerk die tussen 1110 en 1130 gebouwd is en 63 m lang is en 36 m breed. Heeft drie torens waarvan de hoogste 65 meter was maar in 1534 instortte. Bij de renovatie van de kerk in 1595 was geen geld om de spits weer op te bouwen. Het heeft nu een plat dak waar je via 250 treden naar toe kunt lopen en dan een mooi uitzicht hebt over de omgeving. De kerk stond eerst op een terp maar is door verzakking onder het straatniveau gekomen. Ook binnen gekeken en was eenvoudig. Dan lopen we weer terug  en besluiten om hier eerst te gaan eten. Na het eten naar het Vikingcenter dat hier vlak bij is. Een soort Zuiderzee museum maar dan van de Vikingen hoe zij toen leefden. Maar was gesloten en volgens het boekje zou die open zijn! Dan maar doorrijden naar Esbjerg waar een camping is. Onderweg landbouwgebied en sommige boeren zijn aan het eggen en door de wind stuift dat alsof we in de woestijn in Marokko rijden! Het is dan ook kurkdroog. Bij Esbjerg gaan we eerst naar het symbool van Esbjerg, de Menneajet ved Havet, dat zijn 9m hoge beelden van 4 mannen die over de zee kijken. Daarna naar de camping waar we om half drie zijn. Mooi plaatsje gekregen in de luwte van bomen want het waait nog steeds met windkracht 6! Stoelen er uit bloot goed aan en lekker buiten gaan zitten. Eerst aan de hee en later een wijntje.
Nog wat over Esbjerg want het verhaal is toch al te lang!
Esbjerg is de grootste koopvaardij en vissershaven van Denemarken en heeft 71.000 inwoners. Het is nog een vrij nieuwe stad want bij de vrede van 1864 moesten de Denen Sleeswijk Holstein aan de Duitsers geven. Daarbij verloren ze hun haven, Husum aan de Duitsers en hadden zelf geen haven op de westkust. Er lag nog maar één bevaarbare geul en die lag even ten zuiden van Hjerting. Daar werd in 1868 de haven geprojecteerd en in 1873 legde de eerste schepen aan op een plek waar slechts twee boerderijen stonden. Van die tijd is dus Esbjerg ontstaan.
We zitten heerlijk in de zon als de Noorse buurvrouw even komt buurten. Als we aan het wijntje toe zijn komt de Nederlandse buurman een praatje maken dus de 5 in de klok even uitstellen!
Maar het is heelijk al waait er nog veel wind en stuift het ook over de camping maar gelukkig de andere kant op. We gaan om half 7 naar binnen en Bep gaat met het eten beginnen. Ik tijd voor de administratie. De wind gaat na het eten wat liggen maar het is te fris om nog buiten te gaan zitten en er komt af en toe nog een vlaag wind. Dus de deur dicht en de warmte er in houden!

1. Anton van geemen:
    23 april 2019
    Hallo Bep & Bert Het is weer leuk om jullie achterna te lopen op het internet en ik zie je hebt het niet verleerd weer hele mooie foto,s en interesant commentaar er bij mensen nog heel veel plazier toegewenst van Emmy & Anton
  2. Elaine & Wiebe:
    24 april 2019
    Hoi Bert & Bep, Jullie hebben prachtig weer en dat maakt voor mooie foto's. Nog meer fijne dagen en veel lol toegewenst ! Elaine & Wiebe