Excursie en naar Navajas

11 mei 2022 - Navajas, Spanje

Woensdag 11 mei

Bep gisteren naar haar favoriete programma’s gekeken en dat was niet het Songfestival.

Wij vinden het helemaal niks en ook het Nederlandse liedje vinden wij niets aan, misschien de leeftijd!

Maar S10 is door naar de finale maar ik denk dat ze geen kans zal maken, Oekraïne 🇺🇦 zal dit wel winnen.

Vanmorgen weer mooi weer, zon schijnt al volop als wij het bed uit komen.

Dan alle voorbereidingen om te vertrekken. Dat doen we om 9.20 en rijden eerst naar het tankstation in Peniscola. Ik had gezien dat daar een Bonarea tankstation is en die is niet duur, €1,765. Dus wij daarheen en zag op de pomp €1,565 staan, dus 20 cent goedkoper!

Had dat ook al bij de eerste keer tanken opgemerkt dat wat op het bord staat, 20 cent goedkoper op de pomp staat!

Dan over de C141 naar de N340 en later op de AP7. Wel wat vrachtverkeer op de weg maar niet echt druk. Zien af en toe de zee en rijden om Castello de la Plana heen en rijden op de CV 10 en slaan af naar Onda. Komen om 11.05 op de camperplaats aan die helemaal leeg is. Er zijn wel mensen die gratis water in jerry cans aan het vullen zijn.

Eerst maar aan de koffie en dan lopen we naar het kasteel dat ong. 1,5 km lopen is. Langs het voetbalstadion en zo Onda in dat eigenlijk maar een klein oud centrum heeft.

Het laatste stuk is behoorlijk steil en Bep haakt bij het kasteel af.

Ik ga alleen verder en bezoek het kasteel dat gratis is.

Hier in Onda is al bewoning uit de prehistorische tijd. Iberiërs, Romeinen, Moslims, en Christenen hebben allemaal bijgedragen aan de bouw van dit kasteel.

Het is gebouwd op de ruïnes van een Romeinse nederzetting in de 10e eeuw en heeft een oppervlakte van 25.500m2.

Het is ook een Islamitisch paleis geweest voor militair gebruik. Hier zat de commandopost en residentie van de officier van de Sultan. Ook is het bezet geweest door Napolitaanse troepen in 1812.

Ik loop het hele kasteel rond en daar heb je een prachtig uitzicht over de stad (25.000inwoners) en over de omgeving.

Er is ook een museum maar is gesloten.

Ik ben één van de vier bezoekers die er op dat moment zijn.

Ook nog een informatiepunt waar ik wat documentatie mee krijg in het Engels.

Tijdje daar rondgelopen en toen weer naar beneden waar Bep me in de schaduw zat op te wachten.

We lopen een stuk naar beneden en komen bij de Iglesia de la Asuncion. Een kerk uit 1727, gebouwd op de resten van een vorige kerk uit de 13e/14e eeuw, die verbrand was.

Mooi van binnen en ook groot. De koepel is van binnen beschilderd.

We lopen weer naar buiten en gaan naar de overdekte markthal waar allerlei etenswaren verkocht worden.

Nemen nog een brood mee en lopen terug naar de camper die nog steeds helemaal alleen staat.

We gaan eerst buiten eten en besluiten om hier te vertrekken omdat alleen staan hier op deze afgelegen plek niet fijn is. Anders waren we nog een keer naar de stad gaan om de Arabische wijk te gaan bekijken en het Museum voor keramiek dat hier veel gemaakt wordt.

We vertrekken om 13.55 weer over de CV 10, waar heel veel industrie aan staat, en slaan af naar de N225 die ons naar de A33 brengt.

We komen op de camping van Navajas en schrijven ons in. Moeten een heel stuk omhoog om op onze toegewezen plaats te komen want het is een terrassencamping.

Maar…..er staat een Engelsman op onze plaats en ik lopen naar beneden dat wij een andere plaats moeten hebben. Wij krijgen no53 maar die is te kort, komt de kont van de camper op de weg te staan. No 47 is nog wel vrij en daar zetten wij hem neer. Ik de fietsen er af, op de fiets gestapt en dat bij de receptie gemeld. Was prima en in versnelling 1 en volle ondersteuning weer omhoog.

Alles voor elkaar gemaakt en dan aan de thee want het was al over vieren.

Daarna een wijntje/biertje en als Bep eten gaat maken moet ik dit nog even maken en klaar zijn voor 8 uur omdat dan de voetbalwedstrijden beginnen en Ajax kampioen kan worden.

Diane en Tom zitten in het stadion en hopen natuurlijk dat het vanavond gaat gebeuren om de enig overgebleven prijs te winnen!

Morgen meer over Navajas.

1. Diane Honingh:
    12 mei 2022
    Mooie foto’s met prachtige blauwe luchten!
    Gisteravond in de Arena was top! Sfeertje… niet normaal. Misschien zelfs nog beter dan op Europese avonden. En 5-0 gewonnen, niet de meest spectaculairste wedstrijd ooit, maar wel lekker als je de kampioenswedstrijd met zo’n uitslag wint. We zijn gebleven tot en met de uitreiking van de schaal.
    En nu weer over tot de orde van de dag: eindexamen gaat nu echt beginnen voor Tom. Vanmiddag om 1330 uur begint het met Nederlands!
    Fijne dag! Kus