Fes

27 mei 2018 - Fes, Fez, Marokko

Zondag 27 mei

Gisteravond nog in de verte onweer en een kleine regenbui.
Vanmorgen bewolkt en er vroeg uit, want wij staan vooraan op ons plekje en moeten er dus het eerste uit. Ik de camper op het parkeerterrein gezet en Kees zijn caravan gedraaid. Dan zou René weg rijden maar de camper wilde niet starten! Jaques was al weg maar ging eerst tanken dat naast de camping is. Kees er heen gehold en Jaques kwam en had een busje startpiloot bij hem. (Wat moeten we zonder Jaques!) Ik de luchttoevoerslang er af gehaald en Jaques  een spuitje startpiloot er in en hij liep! Om 9 uur vertrokken richting Azrou en moesten over een pas, de Col du Zad, die 2178m hoog is maar omdat we op een hoogvlakte rijden heb je daar niet zo'n erg in. Onderweg veel honden maar ook heel veel schapen, ik denk voor iedere Marokkaan wel één schaap! Even voor Azrou is een Cederbos en even daarvoor een parkeerplaats waar ook Makaken apen zijn, dezelfde die bij Gibraltar zijn. Daar gestopt voor de koffiepauze en wat foto's gemaakt van die apen. Ook wat souvenirs winkeltjes en mensen die hun spullen aan de man willen brengen. Verder naar Ifrane waar we na het paleis rechts af moesten, maar René volgde zijn Tom Tom en ging links af. Na een paar km had hij door dat hij fout zat en zijn we gekeerd en de goede weg genomen richting Boulemane over de 707. Slechte, smalle weg met ook slechte kanten. We kwamen zo door een mooie omgeving maar het regende af en toe en de temperatuur daalde flink. We kwamen op de betere 503 die richting Fes gaat. Ook hier nog over een Col van ruim 1700m maar daar had je ook niet zo'n erg in. 60km voor Fes gestopt om te eten maar het regende en het was slechts 10graden! Het zou ong 23 graden zijn in Fes en dat zou nooit kunnen dacht ik. Maar het werd droog en de temperatuur liep  op en toen we in Fes waren was het 23 graden! Dan eerst naar de Marjane, de supermarkt, om brood en nog wat andere dingetjes te kopen. Het was ontzettend druk in de winkel, dus ook bij de kassa's. Om 15.15 waren we op de camping waar al veel voor ons waren aangekomen. We konden een plaats uitzoeken al waren de mooiste plekken al bezet. Camper neergezet en de stoelen er uit en koffie gedronken. Dan op verkenning en met dees en gene even bijgepraat. Kees had gisteren voorgesteld om voor ons te gaan koken en we zouden om 6 uur gaan eten. René en Kees waren al druk in de weer om het een en ander voor te bereiden. Ook Carl schoof tegen zessen aan en de heren hadden een heerlijke maaltijd gemaakt.
Lekker gegeten en gezellig gezeten, wat wil een mens nog meer! De dames afgewassen en nog even nagepraat over deze dag en ieder naar zijn eigen toko gegaan.

1. Diane Honingh:
    28 mei 2018
    Je blog stond er al vroeg op. Jammer dat het onderweg geen mooi weer was. Hier was het zomers, al dreigde de lucht wel de hele middag. Nu wederom zomerweer en erg warm op mijn werkplek (nu al !!). Fijne dag, dikke kus