Fès

28 mei 2018 - Fes, Fez, Marokko

Maandag 28 mei

Gisteravond nog twee spelletjes Skip Bo gedaan die Bep alle twee nipt won dus 14-9. Maar heb nog even de tijd om het in halen.
Gisteravond vroeg naar bed en heerlijk geslapen.
Maar er weer om 7 uur uit want we gaan vandaag met de bus naar Fes en die staat om 9 uur klaar.
Fes werd in 789 gesticht op de rechteroever van de wadi Fes door Idriss I. Zijn zoon bouwde op de andere oever in 880 een andere stad. Veel moslimvluchtelingen uit Spanje kwamen al gauw naar deze stad. 100 jaar later kwam een gevluchte bevolkingsgroep uit Tunesië en brachten kunst en wetenschap mee. Vanaf 1145 smolten deze beide steden ineen en werd het culturele centrum van het land. Eeuwen van voorspoed volgden maar in 1666 trad verval en pas na de komst van de Fransen kwam Fes weer tot bloei. Dank zij de Unesco werd de oude medina weer helemaal hersteld.
We vertrokken dus met de bus om 9 uur naar Fes. We hebben veel gezien en het verhaal zou te lang worden als ik alle details zou opschrijven. We kregen een gids mee die engels sprak. Eerst naar het paleis waar we voor de mooie ingang stonden en het een en ander verteld werd. Maar dit is niet toegankelijk. We lopen door een stukje van de Mellah, waar veel joden woonden. Joden en Moslims leefden heel vredig met elkaar en hoe anders is het nu in andere landen. Dan weer de bus in en reden we naar het kasteel waar je een heel mooi uitzicht hebt over de stad. Over de Medina, de oude stad met een muur van 22km er om heen. Daar wonen meer dan 300.000 mensen en daar zijn 300 moskeën. De nieuwe stad is als een cirkel om de oude stad gebouwd met een grote groene strook er tussen. We stappen weer in de bus en gaan naar een pottenbakkerij. Daar zien we het proces hoe de potten worden gemaakt. Alles met de hand en ook is er een leerschool voor mensen die de potten beschilderen en ook die mozaïek steentjes met beitel en hamer maken. Ook is daar natuurlijk een winkel waar je voor 20%korting (!!) spullen kan kopen. Daar dronken we voor eigen rekening nog een kop koffie die met 100% omhoog ging!  Daar vandaan gaan we naar de Medina, de oude stad tussen de stadsmuren. We worden eerst gewaarschuwd voor zakkenrollers en mensen die je wat willen verkopen en dan op je portemonnee uit zijn.  We lopen door hele nauwe steegjes en natuurlijk heel veel winkeltjes waar van alles te koop is. Ook opdringerige verkopers die je van alles willen verkopen. Als je daar alleen bent verdwaal je zeker en kom je niet meer thuis! We komen uiteindelijk bij een restaurant waar we gegeten hebben. Ik kan kiezen uit 6 gerechten die ik eigenlijk liever niet heb, maar kies daar hopelijk de beste uit, kip met uien. Salade vooraf en fruit toe. Daar vandaan lopen naar een weverij. En ook daar draait het om de verkoop van de spullen die ze daar hebben liggen. Bep koopt daar nog een shawl. We lopen daarvandaan verder naar de leerlooierij. We moeten een trap op en hebben dan een overzicht wat er allemaal beneden gebeurd. Zoals ze 1000 jaar geleden het leer al looide, zo gaat het nog steeds zo. Eerst worden de huiden in baden gedaan van water en duivenstront voor de ammoniak om de resten van het vlees en haar te verwijderen. Als dat gebeurd is worden ze gedroogd en later in baden met kleurstof gedompeld om de kleur te krijgen. Het stinkt enorm en er worden muntbladeren uitgedeeld om onder je neus te houden. Mannen en jongens doen hier het werk en het is vaak een familie die van vader op zoon hier werken. De meeste worden niet oud! Ze staan in de kuipen, die door Unesco gerenoveerd zijn, vaak op hun blote voeten daar in te werken. Natuurlijk is het niet te doen om daar naar te kijken maar er is natuurlijk ook een winkel waar je allerlei spullen van leer kan kopen. Daar worden we wel een beetje naar van om (net als in Nederland) door de gids van de ene winkel naar de andere worden geleid om wat te kopen (provisie?). We gaan de bus weer in en gaan terug naar de camping. Om half vijf komen we daar aan en even lekker bij de camper uitzakken. Later als we aan een wijntje toe zijn komen René en Wil nog even bijpraten over deze dag. Onze zoon Kees belt ook om half acht en zegt dat hij morgen naar Bremen moet en dat hij dus niet thuis is met zijn verjaardag. Het is al acht uur als wij gaan eten. Lekker makkelijk want vanmiddag al warm eten op!

1. Piet Honingh:
    29 mei 2018
    Ha die Bert en Beb, wat leuk dat jullie in Fes zijn, ben daar zelf ook geweest indertijd samen met o.a. Hassan.
    Ik kan me voorstellen wat jullie meegemaakt hebben in de Medina en vooral de lucht van de leerlooierij daar, dat ben ik ook nog niet vergeten.
    Heel veel plezier verder.

Gr. Piet.
  2. Diane Honingh:
    29 mei 2018
    Geen gele taxi’s zoals in NY maar rode. Grappig!!

Zo’n leerlooierij lijkt me verschrikkelijk stinken als ik het bekijk. En wat een slecht werk!

Volgens mij hadden jullie vandaag weer een drukke dag. Was het leuk? X