Fietsen langs de Marne

29 juni 2022 - Épernay, Frankrijk

Woensdag 29 juni

Gisteravond nog tot kwart over tien buiten gezeten en toen naar binnen.

Ik Bep weer uitgedaagd om een spelletje Skip Bo te doen om proberen de stand gelijk te krijgen.

Maar het eerste verloren en het tweede gewonnen zodat het nog te overzien is om gelijk te komen. Dus Tom, er is nog hoop!

Vanmorgen mooi weer en een mooie blauwe lucht.

Weer de diverse klusjes voor de koffie. De fietsen stonden klaar en we vertrokken om 10.15 over de doorgaande weg naar Cumières dat aan de overkant van de Marne ligt.

Daar ligt een prachtig fietspad, langs de Marne en Marne Rijnkanaal. We komen langs veel dorpjes, eerst Damery, een dorp van 1400 inwoners. Hier staan ook Champagne huizen. Ik denk dat de meeste mensen hier in deze streek van de Champagne leven. Ook een leuk kerkje, Eglise Saint George.

We rijden verder en het lijkt wat op de Moezel met die druivenstruiken op de heuvels.

Komen in Reuil, ook een klein dorpje van 300 inwoners met een mooi kerkje dat een monument is.

Rijden verder en komen langs Mareuil le Port, dat ook een haventje en een camping heeft. Op de terugweg gaan we daar wat eten en drinken.

Komen langs Châtillon sur Marne dat 3km van het fietspad ligt. Ik zie een standbeeld en bij later onderzoek is dat van Paus Urbanus II. Deze is hier geboren in 1035 en is de zoon van de Heer van Châtillon. Hij is in 1088 Paus geworden en predikte op 18 november 1095 bij het Concilie van Clermond Ferrand de eerste kruistocht.

Toen Jeruzalem in 1099 veroverd was leefde hij nog, maar toen het bericht in Rome kwam was hij overleden.

Ook zorgde hij er voor dat de koningen van Frankrijk in Reims gekroond moesten worden.

Het standbeeld en sokkel zijn 33 meter hoog en staat tussen de ruïnes van zijn voormalige geboortegrond.

We fietsen verder en komen nog wat hindernissen tegen, je moet met je fiets onder een laag poortje door wat nogal hinder oplevert. Bij de tweede hindernis, bij een sluis, gaan we terug.

Ook zien we nog een kasteeltje aan de andere kant van de rivier, Chateau de Boursalt. Ook een adres waar je Champagne kan kopen!

Nadat we gegeten hebben in één ruk door naar Épernay en daar aan de andere kant terug naar de camping.

We hadden er 44km op zitten en een zere kont. Ze zeggen dat je eelt moet kweken om veel te fietsen maar ik heb al meer dan 10.000km op dit zadel gezeten en het went nog steeds niet!

Na de thee eerst betalen en dan douchen.

Het is nog heerlijk op ons terras als we aan een wijntje zitten. Ook eten we buiten en als Bep aan het afwassen is ruim ik de luifel op en daarna nog lekker buiten zitten.

1. Diane Honingh:
    29 juni 2022
    10.000 km…. Gekke man!

Enne… vandaag genoeg lichaamsbeweging voor de rest van de week lijkt me zo ;)
  2. Tom:
    30 juni 2022
    10.000KM, dat is niet niks 😮. Ik bewonder je doorzettingsvermogen met Skip Bo, als ik verlies van mama beschuldig ik haar meteen van valsspelen en vind ik het niet meer leuk (zoals je merkt kan ik enorm goed tegen mijn verlies)! Cool om te lezen dat Paus Urbanus II is geboren waar jullie zijn, toch weer een mooi stukje geschiedenis meegepakt! Kusss