Fietsen en wandelen

12 mei 2022 - Navajas, Spanje

Donderdag 12 mei

Gisteravond toch nog goed gekomen met Ajax, 5-0 van Heerenveen gewonnen en kampioen van Nederland. Ook in eigen stadion en afscheid genomen van enkele spelers die vertrekken naar een andere club, groot feest!

Vanmorgen weer prachtig weer, de zon schijnt volop.

Navajas is een klein dorp met ong. 750 inwoners.

De oorsprong van Navajas is Moors en al in de 11e eeuw genoemd.

De camping ligt 500 meter van het dorp af, maar er is wel een behoorlijk hoogteverschil.

Ligt ook aan een oude spoorweg dat tot fietspad is gemaakt.

Maar ook aan een spoorweg die je naar Valencia kan brengen.

Na de klusjes, koffie drinken en ik heb de fietsen klaar gezet voor een tochtje.

We dalen af naar de doorgaande weg en dan weer steil omhoog naar de Via Verde.

In z’n één en maximale ondersteuning is niet genoeg! Heb hem op stand 9 staan maar moet denk ik op stand 19! Dat wordt lopen, met ondersteuning, en ook Bep is gestrand. Als we boven zijn eerst even de hartslag op normaal brengen en dan op de fiets over de Via Verde de Ojos Negros.

Dit was vroeger een smalspoorlijn die in 2001 tot fietspad is gemaakt.

De spoorlijn is in 1907 aangelegd om het hoogwaardige ijzererts van de Ojos Negros mijnen, bij Teruel, naar de haven van Sagunto te vervoeren. Er was wel al een landelijke spoorlijn maar de tarieven waren zo hoog dat met besloot om zelf een smalspoor aan te leggen. Ook mede dat er een staalfabriek in Sagunto kwam en dan eigen baas was over het vervoer.

We waren een stukje onderweg naar Jérica en er zijn stukken met links steil naar beneden en ook rechts steil naar beneden en omdat Bep hoogtevrees heeft durfde ze niet verder.

Die terug gegaan en ik verder naar Jérica.

Ik vond het een prachtige route met tunneltjes en vergezichten.

In Jérica aangekomen, dat 1650 inwoners heeft,een prachtig dorpje met ook een kasteel.

Ik proberen daar heen te fietsen maar werd ook veel te steil en de rest lopen.

In de Prehistorische tijd was daar al bewoning en dat weten ze omdat er overblijfselen zijn gevonden in de Herreros grotten. In de Iberische tijd waren er verschillende nederzettingen waaronder het kasteelterrein. Ook overblijfselen uit de Romeinse tijd en de eerste bebouwing is uit de Islamitische overheersing. In 1098 werd het veroverd door El Cid. Het eerste bouwsel van de klokkentoren en van het kasteel is uit die tijd.

Bij het kasteel aangekomen heb je een prachtig uitzicht over de omgeving. Maar ik kon niet helemaal boven komen omdat het hek op slot zat. Dan weer naar beneden en zie nog het gemeentehuis uit 1945 dat in de Spaanse burgeroorlog in 1938 geheel verwoest was.

Een kerk uit 1567, die op slot was en dan naar de supermarkt om brood en nog wat dingetjes mee te nemen.

Over de Via Verde weer terug en dan zie je ook het mooie landschap van de andere kant.

Was om kwart voor één weer terug en Bep had de was aan de lijn hangen.

Eten en om 2 uur zijn we naar beneden gelopen Navajas in. Uitgestorven, geen mens op straat die erg schoon is bemerken wij. We lopen verder naar de Rio Palancio een klein riviertje dat langs het dorp stroomt. Verderop zijn twee watervallen, één kan je niet zo goed zien maar een stukje verder valt het water van zo’n 30 meter naar beneden.

Mooi om te zien en dan weer terug,  naar boven! Onze kuiten zijn vandaag aardig op de proef gesteld en hebben het doorstaan!

Waren half vijf weer terug en na de thee een verdiend wijntje/biertje.

Het is al weer laat als Bep het eten gaat maken.

1. Diane Honingh:
    13 mei 2022
    Vandaag maar een rustdag voor die kuiten dan!