Fietstocht

26 september 2022 - Sommières, Frankrijk

Maandag 26 september

Gisteravond Nederland- België gekeken en het was een beetje saaie wedstrijd tot een kwartier voor tijd. België de hele wedstrijd wat sterker maar als het doelpunt voor Nederland valt, vallen de Belgen massaal aan en krijgt Nederland kansen om 2-0 te scoren. Nederland komt nog goed weg in de laatste seconde van de wedstrijd met een omhaal op de kruising!

Maar ja, groepswinnaar en door naar de laatste 4.

Vanmorgen weer een mooie blauwe hemel met de zon.

Maak de fietsen klaar om vandaag een tochtje te gaan maken.

We drinken eerst koffie en daarna vertrekken we. Eerst een stukje door de stad en dan over het mooie geasfalteerde fietspad. Langs diverse dorpjes, Congénkes (1450 inwoners), Calvisson (5600 inwoners), Saint Dionisy (1000 inwoners) waar op twee heuvels, 190 meter hoger, nog nederzettingen zijn geweest uit de steentijd. We komen in Langlade (2200 inwoners) en rijden langs het voormalige stationsgebouwtje. We rijden verder naar Caveirac (4300 inw) en gaan het dorp in. Beetje groezelig en komen bij het gemeentehuis, een fontein zonder water en bij de kerk, Église Saint Adrien die uit 1156 is. Maar ook deze is op slot. We rijden weer terug naar het fietspad en beginnen aan de terugtocht. Onderweg bij een picknick tafel de meegebrachte lunch verorbert. Dan weer verder en weer langs de Camarques stieren die hier gefokt worden. Deze stieren met enorme lange horens worden wel bij stierenvechten gebruikt en belanden daarna bij de slager!

Bij Sommières rijden we de uitgehakte tunnel door om zo aan de andere kant van de stad uit te komen. We rijden zo naar de Lidl en nemen nog wat boodschappen mee. Als we terug zijn doe ik de fietsen weer achterop de camper met het zeil er over.

Ik ga betalen en daarna douchen. We zoeken de zon op die nog naast ons perceel schijnt. Wij drinken daar een kop thee en daarna gaat Bep douchen. Hier hebben we die bij de hand en morgen weten wij dat niet.

Het wijntje drinken we binnen omdat het bewolkt is geworden en het buiten fris wordt.

Bep gaat eten maken en ik de administratie.

1. Pier Klok:
    26 september 2022
    Hallo Bep en Bert, een jaar of vijftien geleden kwamen wij op een zaterdag hier langs op weg naar de gigantische markt van Uzes. Toen waren ze bezig met het opruimen van de rails van een niet meer in gebruik zijnde spoorlijn. Daar hebben jullie vandaag gefietst, en zijn geen steile hellingen tegengekomen, maar wel viaducten en een tunnel. De temperatuur is daar beter dan hier. Groetjes, Els en Pier.
  2. Diane Honingh:
    27 september 2022
    Wat een heerlijk weer nog daar. Hier is het koud en gisteren heeft het veel geregend. Vanmorgen is niet veel beter… er vallen regelmatig enorme buien. Wat mij betreft is er nu wel genoeg gevallen en kunnen we weer terug naar droog rustig nazomer weer!