Harelbeke

26 juni 2018 - Harelbeke, België

Dinsdag 26 juni

Gisteravond dus nog buiten gezeten en toen de zon even achter de bomen verdwenen was zijn we nog een rondje om het meer gelopen. Het was al bijna te laat voor thee maar daarna toch nog maar een wijntje genomen.
Vanmorgen om 7 uur was de pastoor al erg actief met het luiden van de klokken. Als het haar weer in de krul zit ga ik brood halen, 5 min van de camperplaats. Na het eten de camper weer rijklaar maken en om 9.05 vertrokken uit Montville. Over een smal binnenweggetje, maar een mooie omgeving, naar de A28. Langs Neufchâtel en Bray naar Abbeville, ook een prachtig golvend landschap. Ook zien we enkele keurig onderhouden oorlogsgraven in het landschap. Dan over de D928 naar Hessin waar we op een parkeerplaats koffie drinken. We rijden door naar Arras waar we bij de Auchan gaan tanken. Het scheelt veel of je bij een supermarkt tankt of aan de grote weg, soms 20 tot 25 cent per liter! Komen op de A1 en daar is het behoorlijk druk, ook veel vrachtwagens! Bij Lille komen we in de file wat ophoudt. Om 13.15 rijden we België in en 20 minuten kater staan we op een camperplaats in Harelbeke, naast een sportcomplex waar ook het voetbalstadion van Harelbeke is. Bep betaald en dan gaat de slagboom open en we hebben een mooi plaatsje. We zijn no6 en er kunnen er nog twee bij. Dan eerst eten want dat was wat verlaat vanwege de file! Daarna gaan we naar de supermarkt, hier één km vandaan. Op onze wandeling naar de supermarkt zagen wij veel mooi huizen. Maar hoe verschillend! Verschillende steensoorten en ook verschillende bouwstijlen, zou in Nederland niet mogen zo naast elkaar! Ook in de supermarkt zie je veel dingen liggen die met het Belgische elftal te maken hebben. We zijn in Marokko, Spanje, Portugal, Frankrijk en België geweest en al die landen doen mee met het WK. Heel veel snuisterijen rond het voetbal kan je in al die landen kopen. Komen we morgen in Nederland en ja, die doet even niet mee!
Als we klaar zijn in de supermarkt gaan we weer terug, stoelen er uit en in de schaduw van de camper zitten want in de zon is het te heet! Bep zet thee en we maken er een rustige middag van. Ik had eerst nog Kortrijk in de planning maar vanwege het mooie weer maken we er maar een rustige dag van. We zitten in de vallei  van de Leie. Ze hebben hier een groot recreatiegebied waar ze fietspaden en ook camperplaatsen hebben aangelegd voor toeristen die hier een paar dagen verblijven. Harelbeke is ontstaan op de droge zanderige oever van de Leie. 9000 voor Chr was hier al bewoning. Ook zijn hier resten gevonden van een Romeins dorp. Het lag dan ook langs de aloude weg van Kortrijk naar Gent, langs de Leie.
Na de thee nemen we een wijntje en de Belgische buurman komt een praatje maken. Ook hier is de AOW leeftijd opgeschroefd en ook hij is het niet allemaal eens met het beleid van de regering en de EEG. Hij is ook al een tijdje met pensioen en het is veel hetzelfde. Maar gelukkig kunnen wij er nog van genieten en gaan niet achter de geraniums zitten, want later is nu voor onze generatie!
Bep gaat om 7 uur weer aan het eten beginnen en als dat op is gaan we nog lekker buiten zitten want het is nog heerlijk weer.

1. Marije:
    27 juni 2018
    Morgen thuis, schat ik. Welkom.
    Niet veel veranderd behalve het Lego-huis naast Rein&M.
    Fijne thuiskomst en veel lezier bij de bruiloft zaterdag. Xx