Harrström

22 juli 2021 - Soest, Nederland

Donderdag 22 juli

Gisteravond nog een rondje gelopen en daarna met scrabbelen de achterstand verkleind tot 2 punten. Ook nog contact met de overige vakantie vierende familieleden.

Wat is de wereld toch klein geworden vergeleken met de tijd dat we nog met de kinderen op vakantie gingen! Je weet soms dingen eerder dan mensen die nog thuis zijn!

Vanmorgen bewolkt maar de temperatuur is aangenaam, zo’n 20 graden.

We vertrekken uit Pyhäranta om half tien en rijden binnendoor over de 1960 naar de 8.

Even voor Rauma is een ABC tankstation waar je water kunt innemen en je vuile water aftappen, WC leegmaken kan hier niet. Wel even de banden checken, want er is ook lucht.

We rijden naar Rauma en rijden naar de ingevoerde parkeerplaats. Er is nog een mooi plaatsje aan de rand van het parkeerterrein. Ik zie een vrouw en vraag aan haar waar het oude gedeelte is. Zij komt uit Estland en woont nu in Finland en is ook toerist. Maar zij heeft het al gezien en ik krijg een plattegrond van Rauma van haar! Dus wij het oude gedeelte in, waar we naast staan geparkeerd en zien de vele houten huizen.

Rauma is een van de oudste havensteden van Finland en kreeg in 1442 stadsrechten. De stad is rondom een Franciscaner klooster gebouwd, waarvan de kerk nog bestaat. In 1682 werd een groot deel van de stad door brand verwoest. Het werd op dezelfde plaats weer opgebouwd.

Rauma is een moderne stad met een oude kern, van 1X1 km2, veel houten huizen. Het stadhuis is een monument.

We lopen de hoofdstraat door en zien ook veel winkeltjes, ook toeristische, want die komen er hier veel. Onderweg de Kerk van het heilig Kruis bekeken, uit de 15e eeuw, en als we de hoofdstraat zijn uitgelopen zien wij nog een kerk en een hele grote markt met ontzettend veel kraampjes. Dus dat ook afgelopen en zien herkenbare dingen maar ook dingen die ons vreemd zijn. We zoeken wat lekkere koeken maar zien er een beetje vreemd uit en je weet niet wat er in zit! We lopen weer terug en komen langs het stadhuis met wat kraampjes met groenten en fruit.

Hier hebben ze niet zo’n uitgebreid assortiment als bij ons.

Als we weer terug zijn bij de camper gaan we eerst koffie drinken. Daarna vertrekken we naar Pori over de 8. Ook daar zouden we rondkijken maar bij de parkeerplaats dicht het centrum waren wel parkeerplaatsen maar allemaal te kort voor ons. Dus verder gereden, over de rivier de Kokemäenjoki, en daar was wel een ruime parkeerplaats. We gingen eerst eten en zouden daarna nog naar het centrum lopen maar het was nog wel een stukje en we wilden nog ruim 150km rijden dus besloten om verder te gaan. Over de 8 richting Vaasa, een saaie weg met aan beide kanten bomen en hier en daar een doorkijkje met akkerbouw en grasland. (De balen, in het plastiek, zetten ze meestal in een rijtje aan de kant van het stuk land).

We slaan af naar Korsnäs, over de 673, en dat gaat beter want we zien nu ook huizen en dorpjes.

Halverwege zien we een Lidl en gaan daar boodschappen doen. De Lidl heeft meestal dezelfde indeling, alleen staan er ook dingen die ons niet bekend zijn. Maar we halen de boodschappen zodat alle voorraden weer aangevuld zijn. Als alle boodschappen hun plaats weer hebben gevonden rijden we het laatste stukje naar de camping/camperplaats in Harrström.

Er zijn zo’n 10-15 plaatsten en er staan 2 caravans en één camper. Daar zitten mensen voor en ik loop er naar toe om te vragen waar ik me moet inschrijven en betalen. Zijn Finnen en spreken Engels zoals de meeste Finnen. Komt vanavond een mannetje langs en die komt het geld ophalen. Deze mensen zijn erg aardig en zijn ook geïnteresseerd. Na even gepraat te hebben de camper neergezet en de stoelen er uit en aan de thee. We moeten wel een vest aan want de wind is fris.

Daarna nog een rondje gelopen en er staan wat huisjes van vissers en ook wat botenhuizen.

Verders een WC, Sauna, kleedhokjes voor het strandje en ook een put waar je de WC in kan leeggooien.

Als we aan een wijntje zitten komt de opa met zijn kleinzoon langs en maakt ook een praatje. De mensen van de andere camper komen ook terug van hun wandelingetje en we praten wat met elkaar want de opa kan ook Engels met een accent (denk dat het dat was!)

Hij verteld ook dat de mensen hier Zweeds praten, vandaar de naam Harrström. Ook dat er in de lente 200.000 kleine zalmen zijn uitgezet. Dit klinkt als muziek in de oren van Piet Bos die nog wel eens een netje wil uitzetten, maar dan moeten ze wel naar Denemarken zwemmen!

Bep maakt eten en als we dat op hebben ga ik douchen in de Sauna! Warme douche met uitzicht op de Botnische Golf want de ramen staan open en gaan niet dicht. Maar het is hier rustig, weinig mensen op de pier die in mij geïnteresseerd zijn!

Bep waagt zich daar niet aan en doucht in de camper.

Het is weer een heel verhaal geworden!

1. Diane Honingh:
    25 juli 2021
    Whahaha! Heb je ook meteen de sauna uitgeprobeerd? Of was de douche genoeg?