Hoogeveen

3 juni 2021 - Dwingeloo, Nederland

Donderdag 3 juni,

Gisteravond tot tien voor tien buiten gezeten, toen kwamen er steekmuggen en zijn we naar binnen gegaan.

Vanmorgen wat bewolkt en we zouden wat ander weer krijgen. Maar de temperatuur is heerlijk en kunnen buiten ontbijten. Voor de koffie wat werkzaamheden en Bep een wasje. Nog een poosje met buurman Durk en zijn vrouw Klaasje gepraat en dan om 11 uur aan de geplande ronde begonnen. Ik had een wat kortere route uitgezet omdat er onweersbuien in de middag verwacht worden. We reden eerst een andere route door het Dwingelerveld waar we op afstand een kudde schapen zagen. Onder de A28 door en komen in Pesse dat onder de gemeente Hoogeveen valt en 1625 inwoners heeft. Ook nog een opgebroken fietspad en met een omweg weer op de goede route gekomen. Pesse is bekend omdat daar de oudste boot (Boomstamkano) ter wereld is gevonden met de aanleg van de A28 in 1955. Hij is gedateerd tussen 8200 en 7600v. Chr. De boot staat te bewonderen in het Drents museum in Assen. Ook zijn hier sporen gevonden van vroege bewoning. We fietsen verder en gaan nu over de A28 en komen in Fluitenberg dat ook bij de gemeente Hoogeveen behoort en 760 inwoners heeft. Ook hier is sprake van vroege bewoning omdat er hier 7 grafheuvels gevonden zijn. Ook Henk Knol is hier geboren, de man van de vele partijen in de tweede kamer. We komen in de buitenwijken van Hoogeveen, een grote stad met 40.000 inwoners. Mooie moderne huizen en appartementen en ook een mooi park, het Steenberger Park. We rijden langs een kanaal waar ook zandafgravingen zijn geweest en waar ze nu een recreatiepark van willen maken. Het heet Nijstad en zo heet ook de nederzetting van 36 inwoners waar wij doorheen rijden. Het volgende dorp is Echten, dat bij de gemeente De Wolden hoort en 375 inwoners heeft. Het is beschermd dorpsgezicht en er zijn verschillende rijksmonumenten. Zo komen we op de Brink in Ruinen en daar zijn verschillende terrasjes, dat we gisteren gezien hebben, en daar gaan we eten. Mooi terras, onder de parasol en lekker en veel eten zodat we dik en rond weer op de fiets stappen. We vergeten een afslag maar via een omweg komen we toch weer op de goede route. Om 3 uur zijn we terug na 42km! Het zouden er 35 zijn!

Luifel uit en daar lekker onder gaan zitten. Maar om kwart over vier krijgen we toch een regenbui die slechts 5 minuten duurt en niet op buienradar was te zien! Dus blijven we lekker onder de luifel zitten, drinken een kop thee en nemen even later een wijntje, het lijkt wel vakantie!

De lucht dreigt wel ten oosten van ons maar daar krijgen we niets van. Bep heeft het makkelijk vandaag, hoeft niet meer te koken. We eten buiten want af en toe komt de zon weer door. Na de afwas nog buiten gezeten

1. Diane Honingh:
    3 juni 2021
    Goh! Dat eten zag er heerlijk uit!!