Hunebedden

4 juni 2021 - Dwingeloo, Nederland

Vrijdag 4 juni,

Gisteravond tot 9 uur buiten gezeten en vanwege steekmuggen naar binnen gegaan.

Vanmorgen mooie blauwe lucht en volop zon.

Terwijl wij buiten aan het ontbijt zitten komt buurman Dirk even. Echt een opgewekte man met erg veel humor.

Ik zet de fietsen klaar en maak weer een route via de fietsknooppunten. Bep maakt de lunch en drinken voor elkaar en om 10.50 vertrekken we. Eerst weer hetzelfde stukje en dan langs de Radiotelescoop door het Dingelerveld, een mooie route. We gaan over de Rijksweg N371 heen en rijden langs de velden en bossen. Hier minder agrarisch, meer bloemenkwekerijen zoals, bollen, pioenrozen, lelie’s, gladiolen en nog meer waar ik geen verstand van heb.

We komen in Uffelte, een esdorp in de gemeente Westerveld en heeft 1440 inwoners. Het staat vooral bekend om zijn Saksische boerderijen. Ook een Hervormde kapel uit 1910. We rijden er doorheen en komen bij de protestantse kerk van Havelte. Het is een Rijksmonument en de omgeving is beschermd dorpsgezicht. De eerste kapel is ongeveer in 800 gebouwd op een heidense offerplaats. In 1310 is daar de eerste kerk gebouwd die in 1450 vergroot is. De toren is van 1410. In 1594 is de kerk in hervormde handen overgegaan. Tussen 1920 en 1926 is er een grondige restauratie geweest en ook in 2000/2001.

In de toren is het Chamadron ingebouwd, een orgelachtig instrument waarvan de 50 rood koperen pijpen uit één van de galmgaten gereden kunnen worden. De pijpen worden aangedreven door een elektrische windmachine.

Zowel instrument als de naam zijn creaties van Cees Roubos. Hij heeft het op eigen kosten, voor ruim 34.000 euro, laten inbouwen en ook zijn de onderhoudskosten voor zijn rekening. Jaarlijks steekt hij zo’n 1400 euro in het instrument.

Cees Roubos werd in 1955 geboren en studeerde als hoofdvak orgel aan de Koninklijke Conservatorium in De Haag.

Hij wordt op zaterdagen bespeeld van 1600 tot 16.30 uur, vanaf Pinksteren tot de laatste zaterdag in september.

We rijden Havelte door dat ook bij de gemeente Westerveld behoort en 3775inwoners heeft. Het is in 1310 ontstaan nadat de kerk werd gebouwd en in dat jaar bestond het dorp uit 26 erven.

In WOII besloten de Duitsers om ten noorden van Havelte een vliegveld te maken om Schiphol te ontlasten. Er werden Joden ingezet die een gemengd huwelijk hadden (met een Joodse vrouw) om aan het geheime vliegveld Havelte te werken.

Even verder op komen we op het eigenlijke doel van vandaag, de Hunebedden van Havelte. Er liggen er twee en zijn tussen 3200 en 3100 v. Chr. Gebouwd.

In 1918 is er een wetenschappelijk onderzoek geweest waar ook scherven van 665 potten zijn gevonden maar ook vuurstenen bijlen en wat sierraden. Verder werden er crematie resten gevonden.

In WOII werd een hunebed afgebroken door de Duitsers ten behoeve van een landingsbaan. De stenen werden begraven in een 7 meter diep gat. Het vliegveld werd in 1944 en 1945 gebombardeerd. Na de oorlog zijn de stenen opgegraven in 1949 en werd het hunebed herbouwd naar de tekening uit 1918.

Daar, met zicht op het hunebed, hebben wij de lunch genuttigd. Wij rijden verder, door het Holtingerveld, ook een natuurgebied. Het is weer een prachtige route en onderweg geven we de billen even rust op een bankje en rijden verder. Langs de Johan Postkazerne en rijden door Wapserveen, een van de vroegere veenkolonies en ook gemeente Westerveld en heeft 785 inwoners. We komen langs de kerk uit 1803 met een nog losstaande klokkenstoel uit 1776. De klok zelf is van na WOII omdat de Duitsers die hadden geconfisqueerd. Verder door bossen en langs weilanden en akkerbouw met diverse bloemsoorten en mais.

We komen in Dwingeloo en rijden meteen door naar de camperplaats waar we om 15.20 arriveren na 48km fietsen en een zere kont!

Meteen luifel uit en de schaduw opgezocht. Thee drinken en daarna een wijntje.

We eten buiten en daarna komt er een windje en wordt het wat frisser wat heerlijk aanvoelt.

Na het eten nog lekker buiten zitten.