Kalmar

17 augustus 2021 - Kalmar, Zweden

Dinsdag 17 augustus,

We hebben gisteravond eerst TV gekeken naar een serie die “Prey”. heet en op BBC first komt.

Bep wilde haar boek verder lezen en ik heb de route bekeken die we verder gaan volgen en een volgende etappeplaats ingetoetst.

Vannacht een enkel buitje geweest en vanmorgen prachtig weer, de zon en een mooie blauwe lucht.

De boel weer op z’n plaats leggen en als we weggaan eerst even water tanken en vuil water aftappen en de WC doen, kan hier allemaal!

We rijden om 10.05 uit Västervik naar de E22. Het is nu een beetje een saaie weg met veel bomen aan de kanten, af en toe een open plekje, wat rotsen, meren en we rijden langs de Oostzee waar we geen glimp van zien. Het was mooi weer toen we wegreden maar in de verte zien wij wat wolken verschijnen. Op een parkeerplaats koffie gedronken en dan nog het laatste stukje naar de beoogde overnachtingsplaats. Daar aangekomen ,in Mosteras, stond er geen één camper maar er naast stond een heimachine en die mannen beginnen meestal vroeg dus niet aanlokkelijk om te gaan staan.

Paar honderd meter verder nog een camperplaats op het gras, maar ook daar stond niemand en het gras/prut was nat en niet aanlokkelijk om te gaan staan. Ook begon het wat te regenen en daarom zijn we 10 km doorgereden naar Timmernabben waar ook een grote camperplaats is.

Daar aangekomen had het ook best geregend en stonden er beste plassen op het fijne grind.

Op de mooiste plaatsen stonden al campers maar ook daar was het nat en pruttig!

Wel geparkeerd en daar gegeten. Dan een volgende pleisterplaats gezocht en via de E22 naar Kalmar gereden. Onderweg hoosde het van de regen maar toen we daar op die parkeerplaats aankwamen was het droog. Er stonden al twee campers die hier ook gaan overnachten. Best groot en je kijkt zo op de brug die naar het eiland Öland gaat.

Ik heb nog even een verkenningsronde gemaakt en zag ook dat er een strandje en een steiger zijn. Ook twee WC’s, een urinoir en een buitendouche. Maar het begint weer te regenen en ga gerug. Bep gaat haar spannende boek uitlezen en verder met haar borduurwerk. Ik ga in de administratie.

Kalmar is één van de oudste steden van Zweden. De oudste bronnen gaan terug tot de 11e eeuw. Maar opgravingen hebben sporen opgeleverd van een nederzetting uit de steentijd. In de 12e eeuw werd er een begin gemaakt met vestingwerken en er werd een volwaardig kasteel gebouwd.

In de stad was een handelspost van de Hanze gevestigd. Ook zijn hier in de buurt diverse slagen met de Denen geweest toen het zuidelijke deel van Zweden nog in handen was van de Denen.

Nu is het een industriestad met 35.170 inwoners en heeft het een Universiteit.

Het eiland Öland is van Kalmar te bereiken door een brug van 6 kilometer.

Als we aan ons wijntje zijn toegekomen begint de zon weer door te breken. Ook komen er nog meer busjes en ook nog campers hier op de parkeerplaats staan, het wordt druk!

Bep gaat om half zeven met het eten bezig en ook vanavond smaakt dat weer heerlijk.

Na de afwas praten we nog even bij met de familie Marken zodat we weer met van alles op de hoogte zijn.