Kasteel

25 september 2022 - Sommières, Frankrijk

Zondag 25 september

Gisteravond “ik vertrek” gekeken en daar voltrekken zich vele rampen! Waar beginnen sommige mensen aan!

Vanmorgen schuif ik het dakraam open en een geheel strak blauwe lucht. De zon bereikt ons nog niet vanwege de bomen. Dat heb je op campings, meestal veel bomen, op camperplaatsen is dat minder.

Na wat klusjes drinken we koffie op ons terras. We zouden deze morgen naar het kasteel toe lopen en na de koffie vertrokken. Moet best een stuk naar boven lopen en daar aangekomen zien we een bord dat het vanaf 16 september gesloten is en kan ik de toren niet op.

Het kasteel is uit de 11e eeuw en daarvoor hebben er Kelten gewoond. De heren van Anduze en Sauve die hier in de 12e -13e eeuw het voor het zeggen hadden bouwden de Tour de Bermond, die nog overeind staat.

Lodewijk IX (de Heilige) bouwde het om tot een Koninklijk fort. Ik had graag de toren op geklommen, die 25 m hoog is, om zo een mooie kijk te hebben op de omgeving, de stad en de vallei van de Vidourle. Ook heeft hij vele godsdienstwisselingen goed doorstaan. In 1809 werd het kasteel verlaten en verviel het.

Dus wij weer naar beneden en in de stad zijn veel winkels open. Ook is er op het marktplein feest voor de kinderen met een springkussen, poppenkast en ook veel dieren waar ze tussenin kunnen lopen. Maar verderop zijn marktkramen met sierraden en zelfgemaakte spullen en producten.

Leuk om overheen te lopen. We nemen een stokbrood mee en lopen terug naar de camping.

Daar nemen we een wijntje met versnaperingen!

Om twee uur ga ik een stukje wandelen. Ik wil eigenlijk naar Chapelle St Justin en volg een pad dat gemarkeerd is met gele strepen. Maar dat blijkt later, als ik al een tijdje onderweg ben, het verkeerde pad te zijn. Wel een mooi pad, door de bossen. Als ik dat ontdekt heb dan ga ik terug, ga niet meer op zoek naar het pad naar de  Chapelle. Dus loop ik langs de oude watermolen over de rivier, die 25cm lager is dan gisteren, en zo langs de Arena op de camping aan.

Bep zit lekker in de zon te lezen en even daarna aan de thee. Daarna de fietsen er af halen en al vast in gereedheid maken voor morgen!

We drinken ook het wijntje buiten en als Bep het eten gaat maken ruim ik de stoelen op en gaan we naar binnen.

1. Diane Honingh:
    25 september 2022
    Nog een leuk kettinkje gekocht?