Kaunas

6 juli 2021 - Kaunas, Litouwen

Dinsdag 6 juli,

Gisteravond tot over tienen buiten gezeten met een kaarsje op tafel!

Nog binnen een spelletje scrabbel gedaan dat Bep weer won.

Ook nog een naar bericht dat er weer een bekende ons is ontvallen na een korte slopende ziekte.

Zou eind van het jaar met pensioen gaan! Dus lezers, als het kan geniet van het leven!

Vanmorgen wel vroeg wakker maar het is mooi weer de zon schijnt en er is geen bewolking.

We maken de camper weer rijklaar en maken eerst nog een praatje met de Nederlandse buren en vertrekken om 9.30 van de camping nadat we eerst even het Chem. Toilet in de niet al te frisse put geleegd hebben.

Via een omweg naar de Lidl omdat we voor de brug te hoog zijn.

Daar boodschappen gedaan en de laatste Zloty’s opgemaakt. Het is warm want als we wegrijden geeft hij 28 graden aan.

We gaan over de 655, binnendoor naar Olecko, een prachtige binnenweg slingerend door het mooie landschap met heel veel meren. Dan de 653 naar Suwaki waar we op de A5 komen richting Kaunas.

Om 12.30 gingen we de grens over en niks geen controle van Corona of iets dergelijks. Als je op de site kijkt moet je allerlei papieren invullen maar niet nodig, geen controle!

Even daarna gaan we eten en er komt een Engelse vrachtauto naast ons staan en dat is wel lekker en staan dan we in de schaduw want het is 28 graden!

Als we weer een stukje onderweg zijn gaan we tanken voor €1,10/L. Hier schommelt de prijs van diesel tussen de 1,10 en 1,20. Benzine is 10 cent duurder.

Er zijn veel vrachtwagens op de weg, ik denk 90% van het verkeer. Enorme velden met graan en mais zien we door het overigens vlakke landschap. Wel soms armoedige huizen.

De lucht betrekt en in de verte erg donker. 20 km voor Kaunas begint het te regenen en de temperatuur zakt tot 19 graden.

We zijn om half vier op de camping en dat komt omdat het hier een uur later is in Litouwen.

Het is al weer bijna droog als we ons inschrijven bij een aardig meisje bij de receptie.

Het is helemaal niet druk hier en we kunnen een plaatsje uitzoeken. We zijn hier dus twee jaar geleden geweest met de ACSI groep en toen stond het vol!

Camper neergezet en schotel omhoog en bij een kop thee naar Radio 10 luisteren.

Ik loop een rondje en zie dat er op het strand bijna geen mensen zijn. Ook dus op de camping, zo’n 8 plaatsen bezet.

Litouwen was ooit een machtig land dat uitstrekte tot de Zwarte Zee.

De 20ste eeuw verliep grotendeels onder Sovjet regiem.

Op 11 maart 1990 was het het eerste Baltische land dat zich losmaakte van Rusland. Op 1 mei 2004 trad het toe tot de EU.

Nederland is qua oppervlakte 2/3 van Litouwen. Nederland heeft 17,8 miljoen inwoners en Litouwen 3,5 miljoen!

Ook heeft het door de dreiging van Rusland in 2015 de dienstplicht weer ingevoerd zodat er elk jaar 3000 jongeren tussen de 19 en 23 jaar 9 maanden hun land moeten dienen. Het leger bestaat uit 15.000 man.

We zitten dus in Kaunas, de tweede stad van Litouwen met 304.000 inwoners. Ik heb de stad al beschreven, twee jaar geleden, met de ACSI reis naar St Petersburg.

Ik draai de luifel uit en gaan nog even lekker van de zon genieten want het is weer heerlijk buiten.

Bep gaat eten maken terwijl ik dit ga typen

1. Diane Honingh:
    6 juli 2021
    Liet je nou echt m’n moeder met die water flessen sjouwen…….
  2. René Ouderling:
    7 juli 2021
    @Diane. Er moet toch iemand het fototoestel vasthouden......
  3. Diane Honingh:
    8 juli 2021
    @rene grapjas! Je moet een beetje voor die oude zus van je opkomen 😊