Kessel

1 oktober 2019 - Kessel, Nederland

Dinsdag 1 oktober

Gisteravond veel sterren aan de hemel toen we naar bed gingen, maar het was niet koud,
Vanmorgen grijze lucht en geheel bewolkt. Toen ik naar de bakker liep begon het wat te miezeren.
We waren aardig vroeg op en vertrokken om 8.55 uit Pont à Mousson en het was 15gr.
We waren nog niet Metz voorbij of het regende. Net voor de grens met Luxemburg, file. Er waren wat wegwerkzaamheden en drie banen moesten op één baan en dat hield op. Ook even verder, file! Anders tanken we altijd bij het eerste tankstation maar nu maar voorbij gereden vanwege die file. Al met al heeft het ons een half uur vertraging gekost. Bij het laatste tankstation hebben we wel getankt en daar was het erg rustig. We blijven Nederlanders en als je goedkoop kan tanken doe je dat al is de tank nog half vol (1,139/L) daar ook meteen koffie gedronken. Ook verwissel ik mijn korte broek voor een lange en dat is me niet zoveel keren gebeurd! Om 11.05 rijden we België in en het regent nog steeds en niet zo'n klein beetje ook! We rijden richting Luik door de Ardennen, anders mooi om doorheen te rijden maar nu met die regen is er niet veel aan en valt foto's maken niet mee. Rondom Luik is het druk, vooral met vrachtwagens, daar dus langs en om 13.00 uur waren we weer in ons Vaderland. De eerst volgende parkeerplaats stoppen we en gaan eten. Verder over de A2 en afgeslagen naar Grathem en via de N273 naar Kessel waar een camperplaats is. We waren daar om 14.25 en zette de camper op een mooie plek. Het is een perfecte camperplaats met alles er op en er aan. WC, douche, afwasgelegenheid, chemisch toilet legen, WiFi, stroom, alles wat je je kunt wensen. Alleen ligt het naast een varkensboerderij maar dit is het laatste jaar dat ze varkens houden! Nu we het toch over de boeren hebben, vandaag dus een protesttocht naar Den Haag waar duizenden boeren aan mee doen. Er wordt hun van alles en nog wat opgelegd door mensen die achter hun bureau zitten. Regels, regels en nog eens regels, CO2, Stikstof, inkrimping, ze zijn het zat! En ik geef ze nog gelijk ook!
We zijn dus in Kessel, een dorp van bijna 3500 inwoners en ligt aan de rivier de Maas.  Het was de voormalige Residentie van het Graafschap Kessel. De Graven woonden in het vroegere kasteel Keverberg dat in Kessel staat. Het kasteel werd aan het einde van WOII vernield maar in 2015 gerestaureerd. Ook de kerk, de dorpskern en de molens werden toen zwaar beschadigd maar na de oorlog is het meeste gerestaureerd. Ook de Romeinen hebben hier gewoond dat is aangetoond door archeologische opgravingen. Het middeleeuwse Kessel is ontstaan rond een wachttoren uit de 10e eeuw. Het kreeg in 1312 stadsrechten. Sinds 2010 is Kessel na herindeling opgegaan in de gemeente Peel en Maas.
Hier is het een leuke omgeving waar je goed kunt fietsen en er is een hoop te zien maar het weer laat het niet toe al is het nu wel droog (16.00)
Na de thee komt de eigenaresse met haar zoontje het geld ophalen. Na een praatje is de vijf al weer in de klok en nemen wij ons wijntje nu we nog op reis zijn. We hebben deze zijsprong gemaakt omdat we morgen hebben afgesproken om morgenavond met de familie Seevinck uit Nijmegen uit te gaan eten, we zijn toch in de buurt!
Bep gaat tegen zevenen het eten verzorgen en als het goed is de laatste keer van deze reis!
Ook zien we nog even de zon, maar het is maar voor even!

1. Dirk Molenaar:
    1 oktober 2019
    Mooi plaatsje winkel aanbod is niet groot
    Grote super de Picoop
  2. Corrie en Fren:
    1 oktober 2019
    Welkom terug in ons mooie kikkerlandje.
    Al jullie belevenissen afgelopen weken gelezen. Werkt aanstekelijk🤓 helaas komt het er bij ons nog niet van. Als het zover is kom ik voor tips bij jullie langs🤪
    Groet Fren
  3. Tante Co:
    1 oktober 2019
    Jullie komen al weer aardig in de richting van Uitdam ! Morgen een gezellig samenzijn in Brabant. Tante Co
  4. Marije:
    1 oktober 2019
    Welkom terug! Zo grappig, zo dichtbij. Ik zou altijd doorrijden naar huis, maar jullie camper is jullie huis/thuis! Nog een fijn weekend en tot gauw!
  5. Diane Honingh:
    Veel plezier morgen!
  6. Huberdina:
    2 oktober 2019
    Wij zijn nog in Duitsland, veel gelopen en veel gezien, zitten nu aan het bier en de wijn op ons balkon,morgenochtend weer vertrekken en op naar Uitdam,goede reis en tot gauw.