Kessel

1 mei 2021 - Kessel, Nederland

Zaterdag 1 mei

Gisteravond de serie afgekeken op België. We hadden de volgende camping al gebeld maar toch even geprobeerd om de camping van Hans Stoffels te bellen (15plaatsen) maar gaf aan telefoon buiten gebruik. Dus Anton, dat gaat niet door!

Vanmorgen strak blauwe lucht maar het was best fris! Dus de kachel weer even aan. Na het eten opruimen en Bep nog even de kaart terugbrengen waar tegoed op zit voor douchen enz. Het is een ACSi camping met laagseizoenvoordeel, maar als je alles optelt, toeristenbelasting, milieuheffing en dan nog de extra stroom(?) die we gebruikt hebben hadden we net zo goed naar een 5 sterrencamping kunnen gaan. We vertrekken om half tien, eerst naar de A76 en dan de A2. Op een parkeerplaats gaan we eerst rustig koffie drinken. We hebben de tijd want het is nog vroeg. Verder en over de N273 komen we in Kessel op camping Oda Hoeve om 11.45 aan. We waren bekend en er was voor ons een plaats gereserveerd. De camper neergezet op deze prachtige camping bij een zorgboerderij. Dan eerst eten en even genieten van de zon.

Kessel is een gemeente in Peel en Maas en heeft 4210 inwoners. Er is ook hier al heel lang bewoning en bij opgravingen zijn ook Romeinse voorwerpen gevonden. Het kreeg in 1312 stadsrechten. Het ontstond rond een kasteel dat in de 10e eeuw daar gezet was om tolgelden te innen van schepen die over de Maas  langsvaarden Dit kasteel, Kasteel Keverberg, was het centrum van het graafschap Kessel en ligt op een heuvel van 9 meter. Diverse verbouwingen en aanbouw volgden de volgende eeuwen. Het werd door de Spanjaarden in 1597 in brand gestoken maar later weer herbouwd. In WOII werd het door de Duitsers bezet en toen ze het verlieten weer in brand gestoken. Het werd een ruïne en in 1953 heeft de gemeente Kessel het aangekocht. Het werd gedeeltelijk afgebroken en weer opgebouwd hoe het ongeveer was. Op 1 oktober 2015 werd het weer geopend.

Op de plaats van Onze Lieve Vrouw Geboortekerk stond al in 1236 een kerkje. Op die plaats werd in 1460 een nieuwe kerk gebouwd. Deze werd in1869 afgebroken en bij graafwerkzaamheden een Romeinse driegodensteen ontdekt, gewijd aan Minerva, Hercules en Juno. Dus in die tijd was het ook al een heilige plek. In 1872 werd hier een nieuwe kerk gebouwd. De Duitsers bliezen de toren op en staken de kerk, bij hun vertrek in 1944, in brand. In 1948 werd het hersteld en de kerk werd in 1954 uitgebreid.

Om twee uur gaan we even Kessel in op de fiets. We bezoeken eerst de Sint Antoniusmolen, een korenmolen uit 1802. Deze stond eerst in Meijel maar was in 1878 overcompleet en werd verkocht  aan Louis Pennings, een inwoner van Kessel en werd de molen verplaatst Ook deze molen werd in 1945 zwaar beschadigd door Duits geschut maar in hetzelfde jaar weer hersteld. In 1955 is de gemeente Kessel eigenaar geworden van de molen. We fietsen naar het kasteel waar je een mooi uitzicht hebt over de Maas. Ook de kerk bezoeken wij maar ook hier kan je niet naar binnen. Nog even bij het pontje gekeken en via de COOP, waar we nog wat meenamen, weer terug naar de camping. Lekker nog even genieten van de zon. We drinken de thee ook op ons eigen terras en als het half zes is wordt het kil en gaan we naar binnen om een wijntje te drinken. Als Bep met het eten gaat beginnen dan ga ik in de administratie

1. Diane Honingh:
    1 mei 2021
    Leuk, een zorgboerderij! Groot? Ook mensen die er wonen of alleen dagbesteding?
  2. Anton van geemen:
    2 mei 2021
    Hoi Bep & Bert Zo weer een mooie dag en daar is zo veel te zien als je het zien wil en ik vind dat prachtig.Ik heb Hans een e-mailtje gestuurd en told hem om beter na zijn telefoon om te kijken zo dat is jammer dat je hem niet ontmoet heb Zo mensen mvg van ons beide Emmy&Anton