Laatste dag Navajas

14 mei 2022 - Navajas, Spanje

Zaterdag 14 mei

Toen het gisteravond wat killer werd naar binnen gegaan en TV gekeken.

Vanmorgen wat sluierbewolking maar het is toch al 20 graden om half 9.

Na wat klusjes gaan we koffie drinken. Als ik de luifel heb uitgedraaid ga ik nog een stukje fietsen. Bep gaat niet mee, die heeft een algehele rustdag ingepland.

Met een boodschappenbriefje op zak eerst steil naar beneden en dan weer steil omhoog naar de Via Verde. Halverwege de steile helling was de ondersteuning en mijn capaciteit niet  toereikend, dus het laatste stukje lopen.

Dezelfde weg van gisteren naar Altura, maar ik ging nog 10 km verder. Langs Segorbe, Geldo en zo op Sonea aan. Was best ook mooi, met heel veel bomen met vruchten en ook afgezaagde stammen in potten, ik denk dat het olijfbomen waren.

Je ziet hier ook dat ze zuinig zijn met water want er zijn diverse bassins, kleine en grotere, waar ze water opsparen voor droge tijden. Ook een kanaaltjes systeem, die het water uit de bergen naar de akkers brengt.

Daar voor Sonea keer ik om en ga dezelfde weg terug met mooie vergezichten op de stadjes die ik net noemde.

Kom weer bij Altura en kon gisteren niet uitstaan dat we de kerk niet gevonden hadden dus nu op de fiets op zoek naar de kerk. Het zijn smalle straatjes en dan kan je de toren niet ontdekken!

Maar ik heb hem gevonden maar helaas ook op slot.

Dan doorgefietst naar de Aldi, die dicht bij de A23 is. Klein stukje over de doorgaande weg,  maar ik kwam er, en een mooie winkel.

Met volle bepakking ik weer omhoog naar de Via Verde waarover ik het laatste stukje naar de camper reed.

Ik had lekker versbrood meegenomen en Bep had een tonijnsalade gemaakt en dat smaakte best want het was al over tweeën. De batterijen in de opladers en wij een rustige middag verder.

Nog even over de brandstofprijzen: hier in Spanje is de diesel duurder dan de benzine maar goedkoper dan in Nederland. Het varieert van €1,96 tot €1,76, maar de Spaanse regering geeft op elke liter 20 ct reductie! Dat hoorde ik van mijn buurman dat het zo in elkaar zit. Daar zou je in Nederland eens over moeten beginnen!

We gaan ook nog een potje scrabbelen dat Bep nipt wint, 2-1 voor Bep.

Ondertussen komt de Duitse buurman even buurten en het blijkt dat een camper in Duitsland ongeveer 13.000 euro goedkoper is dan in Nederland en dat komt door de BPM!

Hij kocht hem nadat hij één jaar verhuurd was voor 53.000 euro en is ongeveer hetzelfde type als onze camper!

Was ook een tijd kraanmachinist, alleen op een veel grotere, een Liebherr 954. Is dit jaar met pensioen gegaan en is 10 jaar jonger dan ik! Fietsen nu veel omdat zijn vrouw ook net met pensioen is.

De thee is inmiddels koud en gaan we over op een wijntje, dat koud mag zijn.

Goede berichten over de familieleden, Tom kampioen met voetballen, Bram op de zeilschool en ook gewonnen, Annabel wel verloren met 9-8! En zoon Kees met z’n maten fietsen in de Eifel!

Druk, druk, druk. Fam. Seevinck even off line denk ik.

Ik voor het eten de boel opgeruimd, fietsen weer achterop en ondertussen heeft Bep weer een heerlijke maaltijd bereid.

Daarna nog lekker buiten gezeten

1. Diane Honingh:
    15 mei 2022
    Wat een gekkigheid dat al die kerken op slot zijn.