Malbork

18 juni 2019 - Malbork, Polen

Dinsdag 18 juni

Gisteravond dus nog even TV gekeken en dan naar bed. Het is hier bijzonder stil, alleen het kwaken van de kikkers hoor je!
Vanmorgen weer vroeg wakker en een stralende dag, blauwe lucht en de zon!
Ook de kikkers waren weer driftig aan het kwaken. We waren vroeg klaar met de camper weer reisvaardig te maken zodat we de stoelen er nog even uit gehaald hebben en lekker in het zonnetje hebben gezeten. Om 9.15 vertrokken we uit Mragromo, 20 gr, en besluiten om de alternatieve route te nemen. Dat is helemaal binnendoor en het eerste deel zijn de wegen erg slecht. Bij Swita Lipca is een prachtige kathedraal die we even van buiten bewonderd hebben dan weer verder over de slechte wegen maar de omgeving vergoed een boel. Het meeste is landbouw met hier en daar grasland en natuurlijk bossen. Deze bijzondere slechte weg houden we zo'n 60km tot  Lidzbark Warminski, ook een hele mooie plaats. We komen door dorpen met enkele huizen maar als het een stadje is ook een grote kerk! Na Lidzbark Warminski wordt de weg beter en gaan wij 10 km verder bij een kerkje koffie drinken. Ik loop nog even naar het kerkje en zie dat de begindatum 1482 is. We rijden verder over de 513 wat wel een mooie weg is maar wel af en toe smal. We rijden deze weg af tot even voor Paslek en gaan bij een parkeerplaats voor een kerkhof eten. Daarna door Paslek en komen op de S7 naar Elblag. In die stad even rondgereden en de oude kerk en binnenstad van de andere kant van de rivier bekeken. Ook zou er een Lidl zijn maar konden we niet vinden. Dus omgedraaid en naar Malbork gereden. Ook een mooie weg door een vlak, je zou bijna zeggen, polderland. We kwamen om 14.10 aan bij het kasteel van Malbork. Dit is het grootste bestaande kasteel van Europa, het Lage , Midden en Hoge kasteel. Het werd in 1309 gebouwd door de Ridders van de Duitse Orde om de heidense Pruzzen te bekeren. Op het einde van de 14e eeuw kreeg het zijn definitieve vorm. Het werd ook een ontvangcentrum van vorsten uit het Duitse, Franse en Engelse Rijk. Na de stichting van het Duitse keizerrijk in 1870 kwam er een ingrijpende restauratie programma tot stand. Het werd in veel opzichten een herbouw van het 13e en 14e eeuwse origineel. In 1933-1945 benutte men het gebouwencomplex voor partijgebonden manifestaties en een instituut ter opleiding van de ingewijden van de SS.
Begin 1945 werd de burcht door bombardementen van het Sovjet Leger half verwoest.
Oost en West Pruisen werd door Polen ingelijfd en is het kasteel sindsdien opnieuw hersteld.
Wij kochten een kaartje en zijn de burcht doorgelopen. Het is een enorm complex met veel wapen tentoonstelling uit de 15e, 16e, 17e en 18e eeuw. Ook veel harnassen en dergelijke spullen. Beelden en ook wat meubilair al is dat niet veel. Je kunt er bijna een halve dag doorbrengen maar wij waren het op een gegeven ogenblik zat en zijn naar de uitgang gegaan. Moesten nog een paar boodschapjes doen en kwamen om 16.50 op de camping aan gelijk met Fokke en Tiny. Er was er nog één die na ons zou komen!
Camper neergezet en Bep thee gezet. Nog praatjes gemaakt met dees en geen, hoe die hier heen waren gekomen en hoe hun dag was. Om 6 uur bespreking over vandaag, morgen en overmorgen.
Dan is bijna ons wijntje er bij ingeschoten maar die nemen wij er na. Daarom eten we wat later, want we zijn flexibel! Na het eten gaan we buiten zitten maar moeten ons wel wapenen tegen die vervelende steekbeesten!