Malbork

20 juni 2019 - Malbork, Polen

Donderdag 20 juni

Gisteravond tot 22.45 buiten gezeten en dan naar binnen en naar bed want we waren moe.
Vandaag Sacramentsdag en dan is alles gesloten in Polen.
Vanmorgen weer vroeg wakker en meteen onder de douche gegaan.
Gegeten en Bep wilde wassen en nog meer klusjes doen.Na het eten pak ik de stoelen en andere attributen en raak in gesprek met de Duitse buren die een baby mee hebben van 11 maanden. Willen ook naar Estland en dan via Finland, Zweden, Denemarken weer naar huis. Zij is geboren in St Petersburg en haar ouders zijn in 1991 naar Duitsland verhuisd. Ze zijn voor het eerst met een camper op reis en vragen ons wat campings en andere dingen want hebben weinig ervaring. Heel leuk stel en zijn ook blij met onze ervaringen in de Baltische staten. Dan de was in de wasmachine van de camping en Bep het bed verschonen. Als de was klaar is gaan we koffie drinken.
Gdansk is een stad van 460.000 inwoners en was al in de prehistorie bewoond. Voor de 13e eeuw was het een handels en overslagplaats en in 1224 een van de steden van de Duitse Orde. Het kwamen onder gezag van de Poolse Koning en in 1794 werd het Koninkrijk Pruisen er aan toegevoegd. Het was onder Napoleon een vrijstaat van 1807-1814. Sinds 1870 weer bij het Duitse keizerrijk en heette toen Danzig. Ook in de WOII had het zwaar te verduren. Begin 1945 stonden de Sovjet legers rondom Danzig waar de gevluchte bevolking uit west en Oost Pruisen verzameld was om met schepen naar het westen te vluchten. Honderd duizenden lukte dat maar tientallen duizenden verdronken nadat hun schepen door de Russische vloot getorpedeerd waren. Na de oorlog is het weer opgebouwd en zijn vele openbare gebouwen verwant aan Amsterdamse en Vlaamse gebouwen. Gdansk heeft een mooie binnenstad, verassend!
Als de was klaar is en aan de lijn hangt gaan we koffie drinken, in de schaduw want het is weer een warme dag. Nu zitten we nog onder een boom maar ik draai de luifel uit omdat we dan tijdens het eten in de zon zitten. Na het eten ga ik nog lopend richting kasteel. Bep heeft daar geen zin in en blijft bij de camper. Langs een klimgedoe door het bos om op allerlei manieren zo'n 4 à 5 m van de grond je van boom naar boom te verplaatsen maar wel aangelijnd. Loop langs de rivier de Nogat en kom na 1,5km bij het kasteel. Je kunt dan nog een heel stuk door en dat gedaan. Daar staan ook nog gebouwen die bij het kasteel behoort hebben. Ook moet er nog een tank staan, een Russische TU 122 maar daar kan ik niet bijkomen. Er staat een kazerne en dan moet ik daar helemaal omheen en de lucht begint wat te dreigen. Dus maar teruggegaan via een andere weg en nog wat foto's gemaakt van het kasteel dat erg groot en mooi is! Loop ook nog even langs het haventje maar ga dan terug. Als ik terug ben ga ik eerst weer douchen want ik ben helemaal bezweet. Het is dan ook erg warm al is de zon vertrokken achter wat donkere wolken. Ik ruim al vast de luifel op en als we het eerste kop thee op hebben begint het wat te spatten.
Dus stoelen in de camper en wij ook. We zitten nog niet zo lang en dan begint het toch te regenen maar er zitten ook hagelstenen bij zo groot als duiveneieren. En het worden er steeds meer! Het is dan ook een leven van jewelste in de camper. Dit houdt ruim drie kwartier aan en dan wordt het minder. Wij zijn omgeven door een grote plas water en kunnen bijna roeiend weg komen!! Om half vijf hadden ze bedacht om "happy hour" te houden en iedereen z'n eigen drankje en hapje meenemen, maar we hebben nu een "unhappy drie kwartier"! Na die drie kwartier blijft het nog even regenen en ook nog wat onweren. Ik inspecteer het dak, door het luik, en kan zo geen butsen onderscheiden. Dan maakt Bep de spullen klaar en gaan wij om 17.15 naar de "happy hour" iedereen zit al en eerst zitten wij niet zo gezellig maar als Aline er bij komt wel. Met de een kan je nu eenmaal beter praten dan met de ander. Wij gaan dan ook weer als laatste naar de camper ( we kwamen ook als laatste!). Dan gaan we eten en ik kijk nog naar de tweede helft van de Nederlandse Dames die tegen Canada spelen. Het wordt 2-1 voor Nederland na een 0-0 ruststand. (Voor wie was jij Anton?) Bep gaat nog even douchen en ik kijk de wedstrijd af.