Naar de markt

24 september 2022 - Sommières, Frankrijk

Zaterdag 24 september

Gisteravond om half tien begon het te regenen maar de schotel bleef het doen.

11 uur was het weer droog maar vannacht een hoosbui om half drie. Dit hield meer dan een uur aan en het was een leven op het dak van de camper!

Om 8 uur nog een buitje maar om 9 uur weer droog.

Vandaag is er markt in Sommières, een behoorlijke grote, en na de koffie gaan we daar heen.

We zijn hier in Sommières al een keer geweest, enkele jaren terug, en toen was het parkeerterrein nog camperplaats. Daarnaast was toen een soort rommelmarkt. Maar nu gewoon markt maar heel erg groot, door de hele stad heen. Van alles te koop en gelukkig voor ons en de marktkooplui, mooi weer!

Ook leuke winkels die hun waar op de straat uitstalden. Ik scoor nog een nieuwe portemonnee en Bep nog wat in een leuk winkeltje!

Het is een leuke stad en wij zullen, als de markt is afgelopen, vanmiddag nog een rondje stad doen.

We zijn etenstijd weer terug en daarna ga ik even naar de Arena kijken, die voor stierenvechten is gebouwd, die naast de camping is.

Volgens een bord is hij in 1992 gebouwd en de platanen zijn gespaard, staan nog in de arena. Ik denk dat het nog voor concerten gebruikt wordt.

Ook nog een betonnen bruggetje dat ongeveer gelijk staat met het water van de rivier waar ik naar de overkant ben gelopen. Daar staat volgens mij een oude watermolen.

Daarna zijn we samen de stad weer ingelopen. Door de poort de stad in en dan naar de kerk, Église de Saint Pons, die uit de 19e eeuw stamt. Gebouwd op de resten van een oude kerk uit de 10e eeuw. Mooie beelden en zijaltaren. Bep steekt er nog een kaars op.

We lopen verder door het stadje en komen bij de hoofdpoort met ernaast het gemeentehuis.

Daar lopen we naar binnen en het is een stuk rustiger geworden dan vanmorgen en kan je rustig even de leuke winkeltjes bekijken. Het is echt een leuk stadje!

De oude huizen zijn op bogen gebouwd, ik denk voor als de rivier buiten zijn oevers treed, ze dan geen last van het water hebben, net als op Marken de huizen buiten de terpen op palen zijn gebouwd!

Dan lopen we via de Lidl weer terug voor wat lekkers bij de thee.

Buiten thee drinken en ook ons wijntje kunnen we buiten opdrinken. Maar het wordt frisser en het tweede wijntje wordt binnen!

Bep eten maken en ik in de administratie.

1. Dirk Molenaar:
    25 september 2022