Marrakech

10 mei 2018 - Marrakech, Marokko

Donderdag 10 mei

Gisteravond nog twee spellen Skip Bo gedaan en gelijk en schiet er dus weinig mee op, 10-8
Vanmorgen er vroeg uit en het was bewolkt. Het sanitair van de camping is nogal ver weg en eigenlijk niet voldoende voor zoveel mensen. Maar wij waren vroeg dus nog weinig mensen op de been. Ook Carl had al vroeg brood gehaald zodat we om half acht konden eten. Om half negen zou de bus vertrekken maar was enigszins vertraagd omdat er één van de groep gevallen was en zijn knie een verband om moest.
In de bus naar de stad en eerst een sight seeing en gestopt bij de Majorellentuin wat een klein paradijs is in het hart van  de Ville Nouvelle. Jaques Majorelle werd verlieft op Marokko in 1923 en bouwde in Marrakech een mooie Moorse Villa die hij Bou Safsaf noemde. Het werd nagebouwd van een villa die aan de Cote d'Azur stond en de materialen vanuit Frankrijk hier naar Marrakech liet overkomen. De tuin werd in 1947 geopend voor publiek en bevat 400 palmen en 1800 soorten cactussen uit diverse landen. Ook een klein museum met Berber kledij en sierraden. Ook Yves Saint Laurant had hier een huis. Hij was geboren aan de grens met Algerije en werd later mode koning en trouwde met Jaques Majorelle. We hadden inmiddels een Marokkaanse gids die Nederlands spreekt. Hier was het druk met toeristen en ook stond er een tij voor de kassa toen wij weg gingen. De bus in en naar de Saadische graven. Mooie ontworpen graven uit de 16e en 18e eeuw. Maar ook hier erg druk. Onder leiding van de gids gingen we de Soek binnen. Een wirwar van straatjes met allemaal winkeltjes gericht op de toeristen. Wij voelden ons dan ook echt toeristen, bijna Japanners! We belandde in een restaurant waar we op de bovenverdieping eten gingen. Het was de hele ochtend erg koud geweest en halverwege de maaltijd begon de zon te schijnen en werd het lekker. We aten salade, brood vooraf en daarna couscous en rundvlees, fruit en koffie/thee toe.
Daarna weer door de Soek naar een zaakje met allemaal kruiden en oliën. De man sprak ook Nederlands, had in Amsterdam gestudeerd, en gaf uitleg over al deze dingen. Ook kon je je nek laten masseren wat enkele van ons deden. Na afloop kon je natuurlijk al deze dingen kopen wat diverse mensen deden. Dan over het grote plein naar de bus gelopen waar ook veel opdringerige verkopers waren en om 5 uur ingestapt. Om half zes waren we weer op de camping en eerst wat gedronken en ben ik gaan zwemmen. Bep zat bij Corrie en Nico en ook Kees kwam er bij zitten en hebben even gezellig gezeten. Corrie had goed geslapen en het gaat wel weer zei ze maar heeft nog wel pijn. Om 19.20 gingen we eten en toen nog even buiten gezeten. Om 21.15 naar binnen en aan de thee.