Meerssen

20 september 2020 - Valkenburg aan de Geul, Nederland

Zondag 20 september

Gisteravond een detective gekeken op Canvas.

Na het nieuws en weer naar bed gegaan.

Vanmorgen weer prachtig weer en eerst moest er gedoucht worden.

Bep wilde ook het bed verschonen en ik moest water bijvullen.

Om 11 uur waren alle klusjes gedaan en zijn we heerlijk in de zon koffie gaan drinken

De yoghurt was op sus ben ik op de fiets naar Valkenburg gegaan.

Het heeft ruim 10.000 inwoners en veel mensen keven van het toerisme.

Al vele duizenden jaren geleden was er al bewoning in de Geulvallei. Een vuursteen mijn was al omstreeks 3300 v.Chr. in bedrijf.

Ook de Romeinen hadden hier al verschillende villa’s staan.

Er was al vroeg een kasteel gebouwd, zo rond de 12e eeuw. Het werd verwoest door terugtrekkende Hollandse troepen. Een ruïne en nog wat muren zijn er nog over.

Het toerisme kwam op gang na opening van de spoorlijn Aken-Maastricht in 1853 met een station in Valkenburg wat nu het oudste station van Nederland is. Ook werd in 1885 de eerste VVV opgericht. En in 1901 zou hier het eerste dodelijke slachtoffer zijn gevallen bij een auto ongeluk.

Ik reed naar de Aldi waar tegenover de H.H. Nicolaas en Barbara kerk is. Dat is ook al een hele oude kerk waar ze in de 13e eeuw zijn mee begonnen te bouwen en in 1463 voltooid was.

Maar diverse keren verbouwd en gerestaureerd.

Was om 12.15 weer terug en hebben we een wijntje genomen (zondag!) De buurman, die kraanmachinist was op een Telekraan van 120 ton, kwam een praatje maken en later kwam zijn vrouw er ook bij. Na een uur vertrokken ze om een wandeling te maken maar ik moet zeggen het was niet ongezellig.

Dan nog eten en ik wilde eigenlijk nog even naar de kerk in Meerssen.

Dus samen op de fiets er naar toe. We hadden het al ingeschat voor vandaag dat er heel veel fietsers op de weg zouden zijn en dat was ook het geval! Het grote plein voor de kerk was geheel terras en ook vol! Maar een mooie kerk van de buitenkant, maar ook van de binnenkant!

In 1222 vond, volgens overlevering, in de proostkerk in Meerssen “Het bloedwonder” plaats waarna een pelgrimstocht naar deze kerk op gang kwam en er een grotere kerk gebouwd moest worden. Omstreeks 1318 werd een Gotisch schip gebouwd en dus de aanvang van de bouw van de Basiliek van het Heilige Sacrament.

In 1465 werd de kerk in brand gestoken waarna er nog een wonder gebeurde. Tussen 1879 en 1882 werd de kerk ingrijpend gerestaureerd en op 16 juni 1938 door Paus Pius XI tot Basiliek verheven.

We reden een andere weg terug zodat we een mooi rondje van 10km hadden gereden.

De middag vloog om en meteen aan de thee. Dan de fietsen weer achterop gezet want morgen vertrekken we.

We hebben zitten dubben, Duitsland, Frankrijk of in Nederland blijven.

Het is Frankrijk geworden omdat we daar wel heen kunnen maar zelf uit moeten kijken, en om de oranje gebieden heen kunnen rijden, dus zig zag door Frankrijken het nieuws blijven volgen.  Duitsland wil ons niet hebben en als we in Nederland blijven zie ik ons eind volgende week weer thuis.

Daarna nog heerlijk genoten van de zon en het wijntje. Om half zeven gaat Bep naar binnen om het eten te maken en ik ruim de stoelen en tafel op.

1. Diane Honingh:
    20 september 2020
    Jullie hebben gelijk!! Heel goede reis morgen en maak er nog een paar mooie weken van!