Mergouza

22 mei 2018 - Merzouga, Marokko

Dinsdag 22 mei

Ja vandaag dus een speciale dag omdat ik vandaag 70 jaar wordt. Al vroeg wakker, niet omdat ik cadeautjes verwacht, maar omdat ik denk dat ik vroeg naar bed ben gegaan. Al vroeg door Diane gebeld en ook diverse apps en mails gekregen. Ook diverse mensen van de groep feliciteerde me met deze speciale verjaardag. Na het eten camper rijklaar maken en om 9 uur reden we van de camping weg. Weer door die prachtige Todra kloof waar wel de weg slecht is maar de kloof vergoed een hoop. Dan bij Tinghir de brug over en richting Er Rachidia. Een mooie weg met dito omgeving. Om tien uur gestopt om koffie te drinken. Ook René, Wil, Kees, Nico, Corrie en Carl stoppen daar. Dan weer verder en bij Tinejdat gaan we naar de 702 richting Rissan. Daar een stuk voor is een ondergrondse rivier waar we stopten. We waren niet de enige want er stonden er nog veel meer van ons. Eerst gegeten en dan een grot in en ook nog een waterput bekeken. Een mannetje leidde ons daar rond maar wist weinig aan ons over te brengen want sprak alleen Arabisch! Dan weer verder, de wegen zijn redelijk goed maar door de dorpen is het slecht. Het heeft hier gisteren ook veel geregend en in de dorpen staan veel diepe plassen. Ook de wegen daar zijn slecht zodat je zig-zag door de dorpen moet. We zouden ook nog water kopen maar er zijn heel veel opdringerige jongetjes die rond de camper bedelen en daarom door gereden. Meisjes zie je dit niet doen, die staan vriendelijk te zwaaien langs de kant van de weg. Veel ksar en kasba's die ook overgeleverd zijn aan de natuur. We rijden zo de woestijn in met ellenlange rechte wegen in een omgeving waar weinig leven is. Een stukje voor Mergouza, voor het tankstation, slaan we links af naar een hotel waar ook een camping achter is. Langs het hotel over een zandweg en ik kom bijna vast te zitten omdat mijn voorganger stil gaat staan. Maar gelukkig gaat het goed en komen we om 14.55 op de camping aan. Een plaats toegewezen en hem andersom gezet, dan kunnen we in de schaduw van de camper zitten. Kleed en de tafel en stoelen er uit en bij Wil en René de stoelen mee en wat drinken en daar gezeten. Ook Kees en Carl kwamen er bij zitten en we hebben een prachtig uitzicht op de woestijnduinen. Om 5 uur is er een thee ceremonie en als iedereen zit wordt er voor mij gezongen! Allemaal aan de thee (rondje van mij!) en dan vlug naar de camper omdat de fam Honingh uit Marken en de fam Seevinck uit Nijmegen mij nog even "live" willen spreken en het al kinderbedtijd is in Nederland! Nadat heb ik nog een paar prachtige foto's gemaakt van dromedarissen die op de woestijn duinen lopen. Het lijkt wel of de kleur van de duinen veranderen bij het ondergaan van de zon. We nemen nog een wijntje op mijn verjaardag en dees en gene komen nog even langs. Vandaag wel een heel bijzondere dag om mijn verjaardag te vieren hier aan de rand van de woestijn! Bep maakt vandaag zelf eten  en als alles aan kant is gaan we lekker buiten zitten want de temperatuur is heerlijk!

1. Marije:
    23 mei 2018
    Geweldige foto’s! Verheug me al op voorstelling Uitdammermiddag!
  2. Diane Honingh:
    23 mei 2018
    Wat een mooie verjaardag. En jemig... jullie uitzicht. Het is weer alsof het niet echt is en je ze gefotoshopt hebt!