Merzouga

23 mei 2018 - Merzouga, Marokko

Woensdag 23 mei

Gisteravond nog een tijdje met Carl gezeten want de rest lag al op bed.
Prachtige sterrenhemel want het is hier pikkedonker, alleen de halve maan geeft licht.
Vanmorgen er vroeg uit, 4.45, en naar de zandduinen gelopen om de opkomende zon te zien.Er kwam meteen al een Touareg die met meenam naar een mooiere plek. Die bleef bij me zitten en kon wat Frans/Duits met hem praten. De zonsopgang vond ik wat tegenvallen en wel wat mooie foto's gemaakt van mijn reisgenoten. De man had een tas bij zich en wilde me allerlei spullen verkopen maar ik hoef dat niet en de man af. Ik weer naar de camper en Bep was daar niet zo blij mee want kon ook niet meer slapen dus een lange dag. Buiten ontbeten en er kwam een windje dat wel lekker was. Om 9 uur verzamelen voor een safari tocht met 4X4 terreinwagens. Voor die tijd gaf Wim aan om de luifels in te draaien en de luiken te sluiten omdat er mogelijk flinke wind op komt zetten. Dan met vier personen in de auto en met 9 wagens gingen we op pad. Eerst naar waterputten die om de honderd meter staan op de ondergrondse rivier. Je kunt zo de rivier volgen als je de putten ziet. Verderop gestopt voor een fotomoment en we hadden een geweldige chauffeur die zijn eigen Parijs-Dakar reed. Een geweldige ervaring als je zo over de woestijn scheurt. Onderweg veel Auberges waar reizigers overnachten en een dromedaris tocht kunnen maken. Bij een hotel gestopt voor een koffie pauze. Dan weer verder over zandduinen en met 70km/uur over de woestijn. Ook gestopt waar veel fossielen liggen en daar naar gezocht en wat gevonden. Verder bij een Berbertent thee gedronken en dan verder om met de middag een Berber lunch te nuttigen. Hier kregen we, ook weer thee, en een berber pizza wat goed smaakte. Weer verder naar een loodmijn waar nu niemand werkten omdat het ramadan is. Daar hebben ze een sleuf gehakt van 35à40 meter diep om het lood met gesteente uit te hakken. Weer de woestijn in en naar een dorpje van een paar huizen waar Somaliërs wonen en daar naar binnen. Ook daar kregen we Marokkaanse whisky, thee dus, en ze voerde een dans op en speelde muziek. Het was de hele dag erg heet en toen vonden wij het niet erg om naar de camping te gaan. Daar aangekomen, het was 41 gr in de camper, Bep nog even snel een wasje gedaan in de hitte en toen dat hing en we wat hadden gedronken ben ik gaan zwemmen in het mooie zwembad.Bij de camper weer wat gedronken en kwamen René en Wil en hebben samen nog wat gedronken tot 7 uur omdat er toen een groepsfoto gemaakt zou worden. Allemaal opgesteld bij de woestijn en een mooie foto gemaakt. We zouden uit eten gaan maar vanmiddag goed en veel gegeten en Bep heeft nog wat in de koelkast, dus blijven we bij de camper. Het is al donker als we buiten eten gaan. Dan samen buiten afwassen en het is al bijna 9 uur als we klaar zijn. Dan gaan we nog een biertje drinken bij Kees. Het is gezellig en zijn om elf uur bij de camper na deze lange dag!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Niza/Rijk:
    24 mei 2018
    Beste Bep en Bert
    Je bent in topvorm Bert. Het is elke dag genieten van je verhalen en het fotomateriaal. Het lijkt een sprookje maar is dat niet.
    Elke dag is het druk bezig zijn om nieuwe belevenissen mee te maken. In de ochtend vroeg op en het wordt een lange dag. Deze reis zullen jij en Bep vooral beleven. Je moet het beleven en dat doen jullie met volle teugen en aan het einde dag nagenieten.
    Groeten van ons