Midelt

25 mei 2018 - Midelt, Marokko

Vrijdag 25 mei

Vanmorgen het opkomen van de zon vanuit het bed gezien (5.15) en daarna het hoofd weer neergelegd en er om 7 uur uit gegaan. Het was weer prachtig weer en in de zonkant was het om die tijd al tegen de 30 graden. Na het eten de camper weer rijklaar gemaakt en om 8.45 vertrokken.
Via de N13 dezelfde weg terug naar Erfourd. Op de heenweg lagen in de dorpen nog plassen en daar was nu niets meer van te zien. Onderweg gestopt om koffie te drinken met René, Wil en Kees.
Later kwam ook Carl er nog bij staan en met z'n vieren vertrokken we naar Er Rachidia. Had van vriend Hassan vernomen dat daar een grote supermarkt aan onze route stond en ook Wim had dat verteld. Dus kwamen we aan en de hele bubs stond daar, het leek wel een camping.
Daar dus boodschappen gedaan maar ten eerste is het vrijdag vandaag en het is ook nog Ramadan dus is in die periode Marokko droog gelegd. Dus moet de alcoholische dranken de laatste dagen denk ik op rantsoen! We hebben daar ook gegeten en daar hebben wij ook nog getankt. We reden Er Rachidia uit en dan zie je een groot stuwmeer, ik denk voor de irrigatie van de omliggende streken. Het is een bergachtig gebied waar niets groeit, alleen in de bedding van de rivier de Ziz, waar veel palmbomen en groen is. We moeten een pas over die 1907m hoog is. Eenmaal boven een prachtig uitzicht op de vallei beneden. Bep hield zich kranig, er werd niet veel gepraat maar heeft nog wel een paar goto's gemaakt. Beneden zouden we stoppen in een dorpje, René, Kees en Carl gingen al aan de kant en het leek wel of de school uit ging, want een horde kinderen kwamen op ons afrennen. Ik stond nog op de weg en ook die anderen zagen dat en zijn we doorgereden. Een stuk verder gestopt waar ook twee tankauto's stonden geparkeerd en er stond een man en wenkte Kees naar binnen. Ook wij naar binnen en Kees zocht nog steeds een man van zijn kaliber (100kg) en daar voldeed deze man aan. Hij een paar shirtjes uit de auto gepakt en aan deze man gegeven. De man dolgelukkig en belde zijn vrouw wat er gebeurde. Bep moest ook aan de lijn komen en hoorde de vrouw bedanken voor de shirtjes. We konden thee krijgen maar dat hebben we afgeslagen. Bep wilde nog wat ruimte maken in haar kastje en heeft een shirt voor zijn vrouw gegeven. Wij weer verder en zagen de sneeuw op de bergen van de Midden Atlas liggen. Door Mildelt heen en 20km verderop was de camping waar we zijn moesten.
Niet zo groot en we moesten wat bij elkaar gaan staan. Wij staan nu met z'n drieën op een ruime plek, René en Wil, Kees en wij. Stoelen er uit, Bep koffie gezet en met elkaar koffie gedronken. Dan is het daarna meteen de vijf in de klok dus de flessen op tafel en aan een wijntje.
De vesten moesten aan toen de zon achter de bomen ging en wij verplaatste ons naar het pad waar de zon scheen. Anderen hadden dat ook al gedaan zodat het een hele groep werd. Toen wij om 7 uur naar de camper gingen was het slechts 15 graden, ruim twintig minder als gisteren!
Om 8 uur was er een diner voor ons gereserveerd en dat was forel. Maar je had van tevoren aan kunnen geven of je iets anders wilde en ik had daarom Tajine boeuf. Een stoofpotje met draadjesvlees, aardappelen en groenten wat goed smaakte. Sinaasappel met kaneel toe.
We waren om 21.15 weer in de camper en je kon je vest best aanhouden.
Dan nog even dit in elkaar flansen en dan onder de wol!